Jupiter en Io op 2 september 2022

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Jupiter en Io op 2 september 2022

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Was vorige week Saturnus aan de beurt om voor het eerst sinds tijden weer eens vast te leggen, heb ik afgelopen nacht Jupiter maar eens bekeken. De koepel geopend om een uur of half twaalf, eigenlijk voor een tweede poging op Saturnus, maar binnen vijf minuten trok er bewolking voorlangs en dat leek een flinke tijd te gaan duren. Inmiddels was in het zuidoosten Jupiter net boven de boomtoppen zichtbaar, dus de kijker daar maar op gericht. Uiteraard kon bewolking niet uitblijven, dus het geduld werd op de proef gesteld. Uiteindelijk om half één kon het feest beginnen. Aanvankelijk stond Jupiter met 27 graden nog vrij laag, maar hoog genoeg om te oefenen.

Eerst de collimatie op 44Psc, een dubbelster van magnitude 5.75, gecontroleerd en in orde bevonden. Vervolgens de ASI290MC gemonteerd om de ADC met ASIcap af te stellen, daarna vervangen door de ASI174MM en met behulp van een Bahtinov-masker in FireCapture scherp gesteld op Ganymedes (belichting op 3 seconden). Vervolgens een scriptje in FireCapture gestart om 90 seconden opnames te maken per filter in LRGB op gain 300 en een belichtingstijd van 5ms voor L en 10ms voor RGB. Daarna het scherpstellen en ADC controleren herhaald en nogmaals een serie gemaakt, etc.

De eerste twee series waren niet geweldig (de tweede mislukte sowieso wegens volle opslag). Bij de derde opname (23:31UTC) was Jupiter geklommen tot een hoogte van circa 34 graden en verbeterde (mede daardoor?) de seeing. Jupiter culmineerde vannacht om 01:20UTC, mij net iets te laat om verder te gaan.

Voor de verwerking gekozen om eerst te stacken in AutoStakkert3, vervolgens de opnames in WinJupos gederoteerd en gecombineerd. Dit beeld vervolgens 200% bicubic resize gegeven in PSP en met Topaz de ruis verwijderd. Daarna het resultaat weer in de oorspronkelijke richting gedraaid (WinJupos draait Jupiter zodat de evenaar horizontaal is, maar dat maakt het plaatje wel erg statisch). Het maantje Io was door WinJupos verwijderd (kennelijk een verkeerde instelling van mijn kant?), dus die heb ik na een handmatige RGB-combine er weer in terug gezet. Tot slot nog de verzadiging iets opgetrokken en witbalanscorrectie toegepast.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top