Jupiter in de avond van 11 oktober 2022.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Jupiter in de avond van 11 oktober 2022.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #27437
    Verheijen
    Participant

    Ik heb lang niets van mij laten horen maar in die tussentijd zijn heel wat opnamen gerealiseerd. Hier een opname van Jupiter. Vele Avi’s zijn gemaakt maar de meesten voldeden niet aan mijn verwachtingen. Ik had een ZWO ASI 462 gekocht maar die moest terug vanwege een defecte sensor. Dus maar over gegaan in mono met LRGB waarvoor de L is : 685 Nm. De opnamen werden ook gemaakt met de DNK 21 AU 618 AS met 30 frames per seconde. Saturnus kon ik niet opnemen vanwege de korte zichtbaarheid hij verdwijnt snel achter de daken van mijn buren. De LRGB opname is gemaakt met de Mewlon die vooraf extra goed was afgesteld en de DBK maakte ook redelijke opnamen die je hierbij aantreft. De LRGB kwam tot stand met 10.000 frames, bewerkt in Registax 5.1 en Maxim Dl 5.1 en PS 5.1 Ook visueel heb ik vele avonden waar genomen met diverse kleuren filters, op 11 oktober was de seeing formidabel, ik kon Saturnus zien met 400x in de Mewlon en 6 maantjes waren ook zichtbaar. Jupiter was met 300x vlijmscherp met het W 21 A filter, een Baader Nyodimum filter werd toegepast om de GRV beter uit te laten komen, ik had dit filter in twee maten aangeschaft, maar met een W 8 filter was de GRV nog beter zichtbaar. Ik heb veel plezier gehad met visueel waarnemen en ook met opnemen al mislukte vele opnamen. Nu is het gebeurd met het fraaie Weer, Mars is de volgende kandidaat. Bedankt voor het kijken van de opnamen en tot ziens maar weer.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top