Jupiter, Io, Ganymedes en Europa op 27 september 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Jupiter, Io, Ganymedes en Europa op 27 september 2021

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

De afgelopen dagen was ik aan het experimenteren met mijn C11 EdgeHD om te zien of ik daar de spiegelafstand optimaal kon houden tijdens planetaire fotografie. De ideale afstand is wanneer focus bereikt wordt op een afstand van 146.05mm vanaf de achterkant van de optical back van de kijker. Nu hangt er aan die optical back nog een MoonLite focuser en die vreet ruimte. Vervolgens hangt daaraan de TeleVue 2x PowerMate, gevolgd door het ZWO EFW Mini filterwiel, ZWO ADC en uiteindelijk de ZWO 174MM camera.

Zonder de PowerMate is de juiste backfocusafstand haalbaar, maar na veel experimenteren en meten, bleek dit niet het geval te zijn in combinatie met de PowerMate, ook als deze van z’n zwarte insteekhuls ontdaan is. De meting was vrij eenvoudig: de lengte van de focusbuis (103.80mm) en van de camera (5.0mm) gemeten. De missende afstand globaal met wat T2-vulbussen opgevuld en met de focuser en schuifmaat het laatste ontbrekende stukje toegevoegd. Vervolgens met de focusknop van de primaire spiegel het beeld scherp gesteld. Daarna de PowerMate, filterwiel en ADC gemonteerd en gekeken of scherpstellen met alleen de MoonLite haalbaar was, maar dat bleek niet het geval, het geheel moest teveel naar binnen verplaatst worden.

Aangezien het een lekker helder en leuk object is, werd een en ander op Jupiter getest. De luminance werd rond 20:25UTC geschoten, gevolgd door rood, groen en blauw. Die laatste mislukte aanvankelijk en een tweede blauwopname volgde direct op de eerste. Alle opnamen waren 120 seconden, eigenlijk net iets te lang waardoor rotatie in de afzonderlijke frames zicht baar is. Had ik Jupiter zonder haar manen op de plaat gezet, dan was derotatie in WinJupos makkelijk geweest, nu blijkt dat nog een heel gedoe aangezien de software Jupiter in het midden van de plaat verwacht (of ik doe iets verkeerd?). Aangezien de data door de lage stand en de hoge snelheden in de jetstream niet geweldig was, heb ik dat deroteren maar achterwege gelaten. Niettemin weer een aardige plaat van Jupiter met de manen Io, Ganymedes en Europa erbij (Callisto stond net te ver weg om op de beeldchip te passen).

Nu wordt wel gezegd dat de spiegelafstand niet cruciaal is zolang er on-axis gefotografeerd wordt, maar graag hoor ik de ervaringen van andere leden hierover.

Opname gemaakt met FireCapture, circa 5000 frames per filter, waarvan de 100 beste gestacked in AutoStakkert!3. Nabewerking in PSP (unsharp mask, RGB-combine, Luminance layer).

Nicolàs

PS: na nog meer experimenteren blijkt het verschil tussen gebruik met en zonder de PowerMate circa 26mm te zijn. Doordat de focusbuis van de MoonLite focuser niet ver genoeg naar binnen kan (deze komt tegen de flens van de C11 aan), is het net niet mogelijk de PowerMate in de optimale focuspositie te krijgen. Wellicht toch maar even demonteren en op de draaibank zetten…

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Frank_Teunissen
    Participant

Dag Nicolas, zoals je misschien al weet heb ik nagenoeg dezelfde setup. Allen heb ik geen filterwheel van ZWO maar van StarlightXpress Instruments.

Ik maak mijzelf niet zo erg druk om de juiste backfocus afstand bij planeetfotografie; ik stop er zelfs nog wat bij en na de flens is dit mijn trein:

Moonlite® focusser, Baader® flipmirror, SL Xpress filterwheel, ADC corrector, Powermate 2,5x en de camera (via T2 adapter van TeleVue).

Bij dsi houd ik mij wel netjes aan de backfocus afstand: de Moonlite en flipmirror gaan van de 11′ af. Celestron motorfocus erop.

Helaas kom ik door omstandigheden niet toe aan het opnemen.

groet Frank

InFINNityDeck
    Participant

Dag Frank,

dank voor je reactie. Is die volgorde waarop je de elementen benoemd ook de volgorde waarop ze gemonteerd zijn?

Wat mij opviel is dat het voornamelijk om de positie van de PowerMate ten opzichte van de flens gaat. Die combinatie maakt dat je op de juiste manier focus bereikt. Bij mij is momenteel de volgorde:

Flens, MoonLite focuser, PowerMate, filterwiel, ADC, camera.

Bij bovenstaande opname was de MoonLite focuser vrijwel volledig ingetrokken. Slechts de laatste millimeter gebruikte ik om te focusen. Ik vermoed dat ik circa 5-6mm van de juiste focuspositie af zat, maar dat moet ik nog verder uitzoeken. Om toch in focus te komen, heb ik met de primaire focusknop de spiegelafstand veranderd.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Frank_Teunissen
    Participant

Zal het bij de eerst volgende mogelijkheid nog eens testen en het laten weten.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top