Komeet 74P/Smirnova-Chernykh bij Leo Triplet

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet 74P/Smirnova-Chernykh bij Leo Triplet

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #19362
    KeesScherer
    Participant

    Klinkt spectaculair, een Komeet bij het Leo Triplet, maar met magnitude rond 17 is er niet veel van te verwachten. Toch leek het mij leuk om te kijken of het lukte en zodoende maakte de Scopedome/Esprit100/Qhy16200/SGP combinatie 5×300 seconden Luminance op 16 mei tussen 22:305 en 22:30 UTC. Stackje gemaakt in APP, zoeken, niets…….Dan maar platesolven, annoteren, coordinaten erbij en een zwak vlekje gevonden op de lokatie van 74P. Voor de zekerheid een Luminance stack van 92×600 seconden uit 2017+januari 2018 erbij gepakt en daar is de positie leeg dus het is inderdaad een komeet. De 92×600 stack als “inset” erbij gedaan.

    #19364
    Theunissen
    Participant

    Kun je zeker weten dat dit zwarte plekje de komeet is? Er zijn in de achtergrondruis natuurlijk meer zwarte plekjes, het kan toeval zijn?

    #19365
    KeesScherer
    Participant

    Hoezo?, Het is geen zwart plekje, het is een nevelig plekje. Het is zichbaar in de 5x300sec stack en niet in de 92x600sec stack.

    #19367
    Theunissen
    Participant

    en een zwak vlekje gevonden op de lokatie van 74P

    Zoals gelezen :-) . Lees: verkeerd gelezen. Intensief verbouwen en snel, snel lezen gaan blijkbaar niet samen.

    #19370
    Groenewold
    Participant

    Heerlijk detective werk weer Kees! Uitstekende object keuze ook, ik kende het nog niet!

    #19372
    KeesScherer
    Participant

    Uitstekende object keuze ook, ik kende het nog niet!

    2 punten gescoord! Je vergist je in het Forum Vincent, alhoewel de Bingo reaktie “Het staat erop!” in dit geval zou kunnen ;-)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top