Komeet c/2023 A3 Tsuchinshan-Atlas op 14 oktober 2024

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet c/2023 A3 Tsuchinshan-Atlas op 14 oktober 2024

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Afgelopen mei hadden we al een voorproefje van deze komeet, ik liet toen een opname van 25 mei zien. De komeet was toen nog vrij klein en die opname was destijds daarom met de SkyWatcher Esprit 150ED. Inmiddels is de komeet tot een naked-eye-object uitgegroeid en past deze niet eens meer in het beeldveld van de Esprit 80ED (beeldveld 2°30′ x 1°53′). Met het blote oog kon ik de staart volgen tot aan Unulkalhai, een ster van magnitude 2.6 op ruim 14 graden vanaf de nucleus van de komeet.

Opname tussen 18:01 en 18:12 UTC gemaakt in LRGB waarbij 20 x 5s belicht in RGB (per kanaal) en 40 x 5s in L. De komeet bevond zich op het moment van opname in het sterrenbeeld Virgo op circa 8 graden boven de horizon. De afstand tot ons was circa 0.484AU en tot de Zon 0.595AU.

Verwerking in twee stappen in APP: eerst gestapeld als deep-sky object voor de sterren, daarna als komeet. Die twee stacks eerst door het light-pollution filter gehaald om de gradiënten te verwijderen (het was nog niet helemaal donker en bovendien waren er wat flarden dunne bewolking). Die eerste plaat star-less gemaakt en in PSP van het origineel afgetrokken om de versmeerde komeet weg te werken, welke vervolgens als sterren-laag in PSP toegepast is op de tweede stack. Daarna nog wat nabewerkt in PSP, Siril en Topaz.

De volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top