Op 16 januari 2016 maakte ik de linker opname van C/2013 us10 catalina met de Esprit 100/Canon 6Da en ik was benieuwd of ik hem nu ook nog zou kunnen vast leggen. Inmiddels is de helderheid afgenomen tot magnitude 15.6 en de afstand 616 miljoen km van de aarde. De komeet heeft een snelheid groter dan de ontsnappingssnelheid van de zon en zal het zonnestelsel voorgoed verlaten. Op de avond van 28 oktober 2016 maakte ik 12 opnamen van 240 seconden (iso1600), weer met de Esprit 100/Canon6Da. De opnamen werden in DSS gestacked met de “max” optie om te voorkomen dat de komeet vanwege de verplaatsing weggefilterd zou worden. De stack is “geplatesolved” in Pixinsight waarna het resultaat vergeleken kon worden (foto2) met de livechart van theskylive.com (website ligt eruit op moment van schrijven). En dan is de komeet herkenbaar als een zwakke groenige streep op de verwachtte plaats!
Super gaaf! Vooral die extra informatie welke je er altijd bij weet te halen, dat geeft zo’n foto echt context. Bijzonder ook dat je nu weet dat deze specifieke “steen” dus nooit meer terugkomt.. of kan het nog zijn dat deze een enorm grote baan rondom ons zonnestelsel maakt?
“C/2013 US10 is dynamically new. It came from the Oort cloud with a loosely bound chaotic orbit that was easily perturbed by galactic tides and passing stars. Before entering the planetary region (epoch 1950), C/2013 US10 had an orbital period of several million years. After leaving the planetary region (epoch 2050), it will be on an ejection trajectory.