LBN653 (HBC334 / RN06 / GN 02.13.1) Een “Young Stellar Object”

Activity Forums Astrofotografie Deepsky LBN653 (HBC334 / RN06 / GN 02.13.1) Een “Young Stellar Object”

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Tijdens het bewerken van een opname van de Perseus Double Cluster viel mij een nevelachtig gebiedje op. Dus platesolve/annotate gedaan in Pixinsight, maar geen identificatie op Ra 02h30m Dec 55d23m . Maar in de Interstellarum Deep Sky Atlas vond ik LBN653 als referentie, en daarmee kwam ik erachter dat het hier gaat om een “Young Stellar Object“. Tijdens de vorming van de ster onstaan er in de gas/en stofwolk kegelvormige openingen aan de polen waardoor het sterlicht zichtbaar wordt. (Hubbles variable nebula is ook een YSO, we zien daar duidelijk 1 van de 2 kegelvormige, verlichtte structuren). Reiner Vogel heeft een waarneemgids in PDF vorm gemaakt voor YSO’s waar LBN653 is opgenomen als HBC-334.

Groenewold
    Participant

Wauw, ik denk dat velen dit missen in de door hen gemaakte foto’s. Dank voor dit soort uitgebreide analyses Kees! Ik doe dit nu ook standaard, soms bijna nog leuker om te doen dan het object wat je eerst voor ogen had. :)

KeesScherer
    Participant

Dat klopt Vincent, het (test) object was het eerste object voor de GM2000 in de Scopedome. Het is ook een mooi testobject voor Pixinsight, in dit geval om wat parameters voor de “maskedStretch” te proberen. Daar ben ik nog niet mee klaar want alhoewel de sterbeelden mooi klein blijven lukt het mij nog niet om de kleur in de blauwe sterren goed zichtbaar te krijgen.

Groenewold
    Participant

MaskedStretch geeft mij ook wat wisselende resultaten, je moet echt de juiste data hebben zo lijkt het (mijn HDR plaatje wilt bijv. niet super met maskedstretch, met een gewone stretch kan ik veel agressiever HDR compression toepassen, ik krijg artefacten met maskedstretch). Al vanalles voor geprobeerd, inclusief HSV script etc. Maar blauw is inderdaad sowieso lastig, misschien toch iets van de DSLR? Ik heb wel 1 ster in mijn M31 plaatje waar het blauw overduidelijk vanaf spat, dus kan ook nog een ster afhankelijk iets zijn.

KeesScherer
    Participant

MaskedStretch geeft mij ook wat wisselende resultaten, je moet echt de juiste data hebben zo lijkt het (mijn HDR plaatje wilt bijv. niet super met maskedstretch, met een gewone stretch kan ik veel agressiever HDR compression toepassen,

Vandaar het gepuzzel ermee. Want de voordelen van masked stretch zijn aanzienlijk, zie de vergelijking (links gewone stretch, rechts masked stretch).

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top