Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › LDN 1235 Haainevel in Cepheus
Tagged: LDN 1235
- This topic has 4 replies, 2 voices, and was last updated 8 years ago by
van der Hoeven.
-
AuthorPosts
-
May 7, 2018 at 01:05 #19225
van der HoevenParticipantDeze afbeelding toont het resultaat van mijn imaging sessies vorige week in de eifel, duitsland tijdens mijn vakantie. Toen ik daar was, hadden we 2 heldere nachten en 2 nachten met een paar hoge wolken. Ik heb besloten om voor een donkere nevel te gaan, want deze zijn onmogelijk te zien van waar ik woon.
Deze afbeelding toont de haainevel (LDN1235) in het sterrenbeeld Cepheus. Dit is een mooie wolk van gas en stof die wordt geaccentueerd door het licht van de nabijgelegen sterren.
Telescoop: tmb92 @ f / 5.5
Camera: qsi583ws
Montering: skywatcher eq6Belichtingstijden:
L: 53 x 600 s
R: 9 x 600 s
G: 9 x 600 s
B: 9 x 600 sTotaal 13,3 uur
The Shark nebula (LDN1235) in Cepheus by Andre van der Hoeven
May 7, 2018 at 08:25 #19230
KeesSchererParticipantDe opname is schitterend! Maar: “vorige week”? Toen was het volle maan en dus zijn de condities niet veel beter geweest als op een niet zo donkere plek. Ook staat Cepheus deze periode op een ongunstige plek aan de hemel aan het begin van de nacht.
May 7, 2018 at 12:55 #19235
van der HoevenParticipantDat viel wel mee hoor. Het was het eind van de week (vrijdag, zaterdag) en toen ik de opnames maakte kwam de maan pas rond 0.30 op. Daarbij staat dit object in het noorden dus ver van de maan af. Al met al was het daar toch behoorlijk donker (sqm 20.5 of zo), dat is al veel en veel beter dan hier thuis :) Helaas had ik geen andere week beschikbaar, nieuwe maan is natuurlijk beter, maar ik denk dat ik best blij ben met dit resultaat.
Hij begon inderdaad vrij laag, maar ik had vanaf het terras vrij zicht naar het noorden. Het leuke van dit object is juist dat ik geen meridianflip hoefde te doen en dus gewoon de hele nacht door kon schieten :-)
May 7, 2018 at 13:56 #19237
KeesSchererParticipantDes te knapper is het resultaat. Het was balanceren tussen donker (astroduisternis Eifel rond 23:00 schat ik zo) en dan tot maanopkomst, maar ook nog daarna begrijp ik. Ik kan me voorstellen dat de subs die rond middernacht geschoten zijn een stuk beter waren dan die van later in de nacht. Zelf neem ik geen RGB en L op wanneer de maan boven de horizon is, maar ik ga n.a.v. deze opname van jou ook eens wat met maan erbij maken en de invloed op de stack bekijken.
May 7, 2018 at 14:23 #19238
van der HoevenParticipantHet verschil was echt niet groot. Zal het later even bekijken met ccd inspector.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.