Afgelopen woensdag (14/3) heb ik M109 opgenomen, een sterrenstelsel in de Grote Beer niet ver van Phad. Volgens mijn inschatting was er behoorlijk wat lichtvervuiling die avond, in het begin was de verlichting van het honkbalstadion aan en het was ook niet zo helder , de temperatuur was ca 4<sup>0</sup> C.
Dit stelsel behoord tot het Grote Beer Cluster een onderdeel van het Virgo Super Cluster.
Het stelsel bevindt zich op ca 60 – 83 miljoen lichtjaar van ons vandaan en heeft een diameter van ca 185.000 lichtjaar.
De instellingen van de MGEN had ik gewijzigd de “agressivity” stond eerst op 80%, deze heb ik voor de beide assen verlaagd naar 40 %. Nu had ik geen enkel probleem meer met het guiden, ruim 2 uur lang bleef de volgster onbewogen in het beeld. Dat was een grote opluchting pff. Ik zat al te filosoferen over een andere montering.
Hopelijk wordt het deze week nog een keer helder dan kan ik het nog een keer testen.
Als je goed kijkt zitten nog wel wat vlekjes op de foto, binnenkort is dat ook verleden tijd, het flat panel van Geoptics is er al.
De balk in het midden van M 109 is duidelijk te zien, evenals de 3 satelliet stelsels.
- 27 x 5 min Lights (ca 2 uur en een kwartier)
- 6 x 5 min Darks
- ISO 800
- Canon 600 D (mod)
- LPF filter
- TOA 130 mm F7,7 refractor
- CGEM montering
- MGEN V2 stand alone auto guider
- Bewerking in APP en DP