Ik had bij Gerd Neumann een CLS- CCD clip filter besteld voor de fotografie met telelenzen. Gisterenavond was het zo ver, ik kon de telelens inzetten op M 35 . Ik heb 70 opnamen gemaakt van elk 15 seconden op ISO 2000 want mijn oude EQ 6 kan niet zo lang unguided volgen, op de camera zat een speciale adapter van Geoptic die gemonteerd was op de flits schoen van de camera, daar kan een volgkijker of zoeker gemonteerd worden om zodoende een heldere ster in beide gezichtsvelden in het centrum te krijgen. De belichtingstijd was 17 minuten en 30 seconden, de opname oogt wel aardig voor de eerste keer maar bij een sterke uitvergroting zie je coma aan de sterbeeldjes. Dat had ik niet verwacht, de telelens is een zoomlens EF USM 70- 300 mm van Canon. Ik dacht in het verleden hiermee een goede aankoop te hebben gedaan. Ik ben diep teleur gesteld, hoe is dit op te lossen? Ik moet er wel bijschrijven dat scherp stellen bijzonder moeilijk ging. Ik had de zoomlens op 200 mm gezet met een dauw kap en een verwarminslintje. Het opnemen verliep vlekkeloos, 70 lights, 30 dark frames, 30 bias frames, 25 flat field opnamen en samengevoegd in DSS. En verder bewerkt in nebulosity 4.4 en PS 5.1. Ik vrees dat ik naar een betere andere telelens moet uit zien want op deze manier is het niet mogelijk om haarscherpe opnamen zonder coma of andere beeldfouten te maken. Wie heeft suggesties voor mij om een andere telelens aan te schaffen? Ik denk aan een Samyang 135 mm voor Canon waarbij je het diafragma in kunt stellen. dat lukt bij deze telelens helaas niet. Gaarne enige adviezen en bij voorbaat dank. Ik moet nog schrijven dat op zich de opname wel aardig is maar het kan veel beter. Aan de camera ligt het niet aan en ook niet aan het clip filter. Bedankt voor de adviezen, ik lees ze wel. Bedankt voor het kijken.