Een van de laatste opnamen van dit seizoen laat M 42 zien en zijn begeleider NGC 1977 gemaakt met de FSQ 106 mm op F 5 met de camera van SBIG, de ST 4000 XCM en het filter van Optolong, de eXtreme 2, het zaakje stond op een G 11 montering en het was lastig om een geschikte volgster te vinden voor mijn self guiding chip, dit kwam door het donkere filter die voor de sensor was gemonteerd, een andere camera die ik heb is de volg chip voor de filters gemonteerd, dat maakt het volgen een stuk eenvoudiger. Mooi is de rode gloed van de nevel. Ik had veel langer moeten belichten om het blauw zichtbaar te maken maar helaas lukte dat niet omdat het object op het punt stond te verdwijnen achter de daken van mijn buren. Niettemin is het wel een leuke opname met behoorlijk veel details. Je kunt altijd niet de hoofdprijs krijgen en zeker niet nu Orion elke dag 4 minuten minder zichtbaar wordt en de schemering duurt nu ook veel langer. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik hoop dat jullie de opname mooi vinden ondanks dat het blauw niet duidelijk naar voren komt. Dit soort filters moet lang belicht worden om er alles uit te halen. Lichtsterke kijkers op F 2,8 zoals de Boren Simon met een spiegel van 25 cm laat nu eenmaal meer zien dan een objectief van 106mm op F 5, met F 2,8 scheelt dat 3,3 x aan lichtopbrengst met de BS op F 2,8. De opname was 25 minuten belicht en bewerkt met Nebulosity 4 , Maxim DL 5 , PS 5.1 en een paar tools van PI. Bedankt voor het kijken en tot ziens maar weer.