M104, Sombrero Galaxy

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M104, Sombrero Galaxy

Tagged: ,

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Niet het beste object voor mijn kleine Esprit 100, maar weer een leuke uitdaging omdat hij zo klein is (9’x4′) en zo laag aan de zuidelijke hemel staat, zelfs hier in Portugal. Daarom maar een klein “window” om opnamen te maken. 23 feb+24feb 2018:12x300sec Rood, 8x300sec Groen en 8x 300 sec Blauw. In APP gestackt met 2x Drizzle om de resolutie nog wat op te krikken, verder bewerkt in PI waarbij het voor mij de uitdaging was om de “achterkant” van de stofband in beeld te brengen die normaal wordt overstraald door de zeer heldere kern, maar ook de halo die de Sombrero zo bijzonder maakt. Deze uitsnede met de kleurrijke sterren (sorry) rechts geeft denk ik een evenwichtige compositie weer voor dit kleine stelsel.

Wikipedia pagina over M104.    Flickr link   Astrobin link

Groenewold
    Participant

Subliem! (op dit forum wisselen we de “goh wat mooi” wat meer). :) Deze zou ik ook zo graag eens op de korrel nemen, zo mooi hoe de heldere kern als het ware in het geheel “hangt”. Onder de heldere kern is dan wat van de onderzijde van de stofband aan de andere kant te zien?

KeesScherer
    Participant

Onder de heldere kern is dan wat van de onderzijde van de stofband aan de andere kant te zien?

De stofband is helemaal rondom te volgen, dat lukt alleen met HDRMulti dinges…. Niet de standaard, maar een instelling na een hele serie test instellingen.

Theunissen
    Participant

Inderdaad subliem!

Frank_Teunissen
    Participant

De rechter bewerking lijkt mij iets teveel van het goede. Er lijkt echter wel dat er een heel klein beetje detail naar boven komt borrelen, maar of dat reel is. Je mag het zeggen. Ga gelijk even kijken naar mijn opname hoe dat er uit zag…. oh ja, laat maar. Staat er op met stofband en dat was het dan. :-)

KeesScherer
    Participant

De eindbewerking was iets minder heftig dan de voor-na vergelijking die je hier ziet Frank. Ik ben uitgegaan van opnamen als deze en het is toch leuk dat je met een 10 cm telescoop dwars door een ongunstige atmosfeerhoek toch wat van dat detail en beleving oppikt.

Frank_Teunissen
    Participant

Absoluut helemaal waar Kees! Keer op keer sta verstelt wat jij uit je 10cm refractor weet te persen. En inderdaad die M104 staat lastig laag. Complimenten! Inspiratie voor mij en zal een re-do uitvoeren als de tijd daar is.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top