Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M16, M17, M23, M20 en M8
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 7 years, 9 months ago by
Theunissen.
-
AuthorPosts
-
August 19, 2018 at 23:05 #19877
van OverzeeParticipantDe eerste 2 weken van augustus waren we op vakantie in Charlottesville (38 gr NB) Virginia USA.
Na de bezigheden van overdag, wilde ik toch wel wat meenemen om ’s-avonds te fotograferen.
Dus ging mijn fotostatief en de Omegon minitracker LX2 in mijn koffer.
Een doosje van 19 x 24 x7 cm, dus dat was geen probleem.
Mijn fototoestel met de 28-105 mm telelens ging in de handbagage.
Vanaf de parkeerplaats van het hotel heb ik deze 2 foto’s gemaakt.
Het hotel lag redelijk in het centrum, dus het was niet absoluut donker.
Wat me wel opviel was, dat het daar toch veel vroeger donker werd dan bij ons.
Oorspronkelijk had ik het plan om de Schorpioen met het nevelgebied rond Antares te fotograferen.
Bij nader inzien kwam ik tot de conclusie dat deze toch al wat laag stond (ZW)
Toen heb ik de zaak maar op Saturnus gericht en heb een serie foto’s gemaakt met 50 mm en een serie met 98 mm.
Een LPF filter had ik niet bij me, dus heb ik de foto’s genomen met een ISO van 400.
Op de locatie heb ik darks gemaakt en thuis heb ik later bias en flats bijgeschoten
Alle foto’s zijn gestacked en bewerkt in Astro Pixel Processor
Op de eerste foto met de telelens op 50 mm staat in het midden Saturnus, verder is er behalve de melkweg nog heel wat te zien.
Boven in het beeld staat M16 de Eagle nebula met daaronder M17 de Omegon nebula.
Iets verder naar beneden rechts staat de sterrenhoop M23.
Dan verder naar beneden M 20 de Trifit nebula met daar onder M8 de Lagoon nebula.
Totaal hield ik na selectie 9 stuks lights 9×1 min over.
De tweede foto is genomen met 98 mm en is enigszins gecropt.
In de documentatie van de tracker wordt aangegeven dat bij 100 mm de maximale belichtingstijd
1 minuut is.
Toch maar proberen, het resultaat was zeer bevredigend, de sterren zijn nog steeds redelijke puntjes.
Boven is M 20 de Trifit Nebula met daaronder M8 de Lagoon nebula te zien.
Na selectie bleven 8 lights van 1 minuut over.
Al met al een zeer redelijk resultaat, met low budget apparatuur
Wederom was ik verbluft over de prestaties van de tracker.
De poolzoeker is eigenlijk gewoon een PVC pijpje, maar het werkt gewoon perfekt.
August 20, 2018 at 12:30 #19878Theunissen
ParticipantDank voor het uitgebreide verslag! Het leest en ziet uit als een succesvolle vakantie!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.