M31 – Andromeda en first light

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M31 – Andromeda en first light

Tagged: ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Groenewold
    Participant

De nieuwe telescoop heeft, naast het aanpassen en opnemen in mijn al bestaande setup, een first light nodig natuurlijk! De telescoop was zeer goed gecollimeerd, de eerste 2 dagen, maar ik denk dat ik of kind-gespuis zich er op de 3e dag aan heeft gestoten en de hoofdspiegel was iets uit het lood. Ach, het mag de pret niet drukken want dat het uberhaupt goed gelukt was was voor mij al reden genoeg helemaal in den nopjes te zijn.

Het automatische systeem vertoonde wat storingen, uiteindelijk zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een nieuwe kabel welke neeeet niet perfect paste op de USB hub. Jammer he, van die zogenaamde standaarden, dit zou nu opgelost moeten zijn. Ik moest er dus even bij blijven gisternacht en heb uiteindelijk een serie opnames gemaakt van 30x 15 sec, 30x 45 sec en 12x 120 sec (30x hield ik niet vol). De bedoeling is om een HDR compositie te maken ala Kees. ;) ISO 1600 voor allen, een eerder gemaakte bias van zo’n 150 subs en 30 flat frames. 10 pixel dithering voor iedere sub, BatchPreprocessing via PI en een uitgebreide toepassing van masks, subtiele ruisreducties en specifieke kleur-kanalen opkrikken later.. zijn we aanbelandt bij het eerste plaatje op 120 sec. Deze wordt straks of met zowel de 15 en 45 seconden resultaten gecombineerd of alleen met 1 van de 2. Afhankelijk wat beter is.

Groenewold
    Participant

Ik heb gemerkt dat het gebruik van MultiScaleTransformation op grotere layers (5-8) zeer goed werkt om kleur-ruis te reduceren, zonder al teveel artefacten te introduceren. Persoonlijk vind ik het werken met specifieke layers en aanpassen van effecten hierop, veel beter werken dan welke Denoise routine dan ook.

Schreurs
    Participant

Blij te horen dat je first light buiten enkele kleine problemen goed is meegevallen.

Ik zit al vier nachten te klooien zonder resultaat.

Mooie foto.

Mvg Paul

Theunissen
    Participant

Ik zit al vier nachten te klooien zonder resultaat.

Frustrerend als het is, je leert er gegarandeerd van, toch? Ik heb inmiddels even het punt bereikt: “ff wat anders :-) “, te veel PI de afgelopen 2 weken. Alhoewel ik van nature op zoek blijf naar de optimale workflow.

Musquetier
    Participant

Mooi resultaat Vincent!!! Nu begint het echt wat te worden. Wat is de nieuwe telescoop?

Groenewold
    Participant

Dank Paul, wat is er bij jou aan de hand dan? Mij verbaasde het overigens al dat mijn systeem zich zo goed gedroeg de afgelopen maanden.. ik had meer gezever van zo’n afstands-bediening verwacht. Maar zoals Marc aangeeft, je leert het “gedrag” van je opstelling te herkennen en veel zaken waar je tegenaan loopt zijn de volgende keer binnen minuten opgelost.

Groenewold
    Participant

Dank Rob. Een Skywatcher Quattro 8″ CF. Afgelopen weekend voorbereidt op de afgelopen week, vandaar dat ik blij was alles in 1x (blijkbaar) goed te hebben gedaan. Eigenlijk gewoon het resultaat van het oefenen met mijn vorige simpele Newton, het hele idee daarvan was goed voorbereidt te zijn op den deze. :)

Groenewold
    Participant

Ok, @keesscherer weet mij hier vast verder mee te helpen. Ik heb HDRcomposition geprobeerd op de volgende 2 foto’s, echter met een waarde van 0.8 (voor de gesatureerde stukken) of hoger krijg ik een foutmelding dat de boel niet lineair is. Ga ik naar 0.1 dan gaat het goed, maar kan je weer niet spreken van een HDR effect. Nu zat ik te denken dat het zou kunnen liggen aan het feit dat de 45sec met 30 frames is gemaakt en de 120sec met slechts 12. Oftewel, die 45sec lijkt bijna beter te zijn dan de 120sec. Kan jij een tipje van de sluier geven?

KeesScherer
    Participant

Het beste gaat het wanneer je “generate output composition mask” aanvinkt. Dan is goed te zien welke delen worden betrokken bij het samenstellen van het HDR resultaat. De “Binarizing treshold” is inderdaad de waarde om uit te vogelen, vaak kom ik rond de 0.5 uit. Van de 120 seconden sub heb je er tenminste 50 nodig, beter is 90.

Groenewold
    Participant

Ik ga een nieuwe sessie beginnen en proberen dezelfde hoeveelheid aan data versus dezelfde hoeveelheid aan data te maken, inderdaad met minimaal 60 frames. Hopelijk heb ik de issues in het systeem opgelost en kan ik vanaf vannacht los. Ik bekijk intussen die mask, dank voor de tip!

Schreurs
    Participant

Heb eindelijk het probleem gevonden.

Namelijk er zit een bug in Nebulosity.

Nebulosyt zet namelijk de gain op nul waardoor ik weinig of niets opnam.

Heb dan geprobeerd met de bijgeleverde software Artimis en probleem verholpen.

Mvg Paul

Theunissen
    Participant

Dank voor de terugkoppeling!

Groenewold
    Participant

Ok, dit is data van de afgelopen nacht. 40x 120sec + 40x 20sec op F4, ISO1600. Ik heb zowel een HDR Combination uitgevoerd, als het stappenplan van de Light-Vortex website. Ik weet het niet zo goed meer na al het staren, ik denk toch te houden van meer verzadigde kernen om de een of andere reden, en die gast trekt hard aan de schuifjes vind ik… wie heeft er een hele kritische blik, ik mis deze even. :)

Theunissen
    Participant

Ik zou zeggen perfect, meer verzadiging is minder detail wat mij betreft.

Groenewold
    Participant

Oh dat zeker, maar het is dan ook meer het gevoel wat ik erbij heb. Het is een heel helder object.. ergo, die zou je tegemoet moeten schijnen. Zuiver gevoelsmatig. ;) Vindt je de kleuren niet te hoog opgetrokken? Ze kloppen wel, ik zie de H-alpha langzaam tevoorschijn komen en het blauwe, nog een sessie met 80 subs in totaal komt er denk ik beter uit.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top