M31 met telelens

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M31 met telelens

Tagged: 

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #17964
    van Overzee
    Participant

    Nog een opname van M31 Andromeda nevel  en M32 van afgelopen november uit het lichtvervuilde Haarlem-Noord met mijn 200 mm telelens met LPF filter en Canon 600D op een CGEM montering, bewerkt en samen gevoegd met de mozaiek functie van APP en verder bewerkt met DPP van Canon.

    Totaal ca 2 uur 19x180s (Maan k=0,89)en 17×120 sec ISO 800.

    #17965
    Theunissen
    Participant

    Ik mis wat kleur en scherpte, vooral de laatste. Heb je al eens geprobeerd om op 135mm te schieten (F2.8?). Ik zou ook een setje van 10 of 20s subs maken, dit om de uitgebrande kern tegen te gaan.

    Dit object kan op 135mm uitstekend vastgelegd worden. Dit is een crop waarin ik eindelijk de goede kant uitging qua kleuren: a year ago na meerdere pogingen zoals vastgelegd in dit topic:

    https://www.starry-night.nl/forums/topic/m31-revisited-5-september-2016/

    #17967
    Groenewold
    Participant

    Kleine tip nog, je kan hier zeker 20Mb aan foto uploaden, de resolutie mag dus best omhoog. :)

    #17975
    van Overzee
    Participant

    Ha Marc ik denk dat je gelijk hebt de foto’s van 180 sec bij bijna volle maan waren eigenlijk niet zo een goed idee. Deze heb ik nu maar weggelaten. Het zijn nu 31 frames van 120sec ISO 800 geworden. Trouwens jouw hemel is denk ik niet te vergelijken met die van mij Dat zal altijd in mijn nadeel werken, zonder LPF filter gaat het hier gewoon niet lukken.

    Sinds de Provence is het me volslagen duidelijk, dat de opnames in het westen van het land een constante uitdaging vormen.

    Jouw opname van M31 ziet er mooi uit, persoonlijk vind ik alleen de achtergrond toch wel wat wel wat te blauw.

    Voortaan zal ik proberen geen PNG files meer te posten, hoewel de files meestal 23 MB zullen zijn.

    Morgen ochtend heb ik de wekker weer op 4,00 uur gezet hopelijk is het dan helder voor de Geminiden.

    #17977
    Theunissen
    Participant

    Je hebt in bovenstaande inderdaad al iets meer detail. Mijn opname (de 2de link) is inderdaad te blauw, daarom had ik als eerste link (heel erg logisch :-) ) … deze gepost. Feitelijk dezelfde data en eigenlijk als demonstratie dat er op 135mm en F2, 2,5 of 2,8 aardig wat detail is vast te leggen en als demonstratie dat er eigenlijk altijd iets te optimaliseren valt (en te verbeteren in de postprocessing).

    Als eerste zou ik erg benieuwd zijn naar 135mm resultaten t.o.v. van de max. 200mm van dit object.

    Ik weet niet zeker of de lichtvervuiling alléén voor het “softe” resultaat verantwoordelijk is. Yves schiet bijvoorbeeld ook uit een zwaar licht vervuilde omgeving, ik denk dat er nog veel extra uit je setup en bewerkingen is te halen.

    #17978
    KeesScherer
    Participant

    Voortaan zal ik proberen geen PNG files meer te posten, hoewel de files meestal 23 MB zullen zijn.

    Een RGB JPG bestand van 1920×1080 pixels zal rond de 2 MegaByte zijn. Je kan dus flinke resolutie posten binnen de 20 Megabyte limiet. Een een 650×485 pixel foto is veel te klein om te beoordelen.

    #17980
    Theunissen
    Participant

    Een een 650×485 pixel foto is veel te klein om te beoordelen.

    Dus veel van hetgeen ik meen te zien zou inderdaad op de resolutie zijn terug te voeren? stom dat ik hier niet als eerste aan gedacht heb. Hans, upload de grote niet ge-cropte versie!

    #17983
    van Overzee
    Participant

    Trouwens allen bedankt hulp wordt zeer op prijs gesteld.

    Hierbij de ongecropte versie.

    #17984
    van Overzee
    Participant

    Er zitten nog wat vlekjes op. Dirk heeft gisteren mijn camera schoon gemaakt.

    #17987
    Theunissen
    Participant

    Dank voor het posten van de volledige versie. Ik denk dat het duidelijk is dat de crop en waarschijnlijk de verdere post-processing (Canon’s DPP) het eindresultaat geen goed doen (ik vermoed dat dit voor praktisch al je images geldend is). Ik zou proberen DPP te laten vallen en de volledige bewerking in APP te doen, zou je willen croppen, doe dit ook in APP.

    #17990
    van Overzee
    Participant

    Allen bedankt voor jullie opmerkingen. Croppen met APP is een heel goed idee. Vooral bij de mozaiek funtie worden de bestanden groter dan 20 MB. Dat is dan waarschijnlijk opgelost. Bij enkele sessies niet. Dan kan ik voorlopig gewoon DPP blijven gebruiken. Verder bewerken met APP zou ook een goede optie zijn, tot nu toe ben ik nog niet verder gekomen dan de tools. De rest is me nog niet helemaal duidelijk. Maar ja dat gaat wel komen.

    #18029
    van Overzee
    Participant

    Dat croppen met APP lijkt me een goed idee.Weet iemand misschien hoe dat werkt?

    Heb het een een ander geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

    #18034
    Theunissen
    Participant

    Je kunt croppen door eerst het Batch Modify tool te openen (onder Tools), een selectie te maken met de Area Select Box en vervolgens op “crop ok” te klikken.

    #18046
    van Overzee
    Participant

    Ha Marc, bedankt dat is volkomen duidelijk.

    Ik vulde steeds de vakjes links en rechts en boven en beneden in. Dat werkte dus niet.Hierbij mijn laatste versie van M31.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top