Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M42 + M78
- This topic has 3 replies, 4 voices, and was last updated 3 years, 10 months ago by
van Doornmalen.
-
AuthorPosts
-
April 7, 2017 at 21:57 #13912
Schreurs
ParticipantJanuary 24, 2020 at 20:17 #22825van Beek
ParticipantIk heb sinds kort ook een 130D icm een canon 6D. Ik heb veel problemen om goede flats te maken!Hoe maak jij je flats en wat gebruik je voor software ?
groeten Bas
January 24, 2020 at 21:00 #22826Willems
ParticipantHallo Bas,
Ik maak mijn flats zoveel mogelijk direct aansluitend aan de dark- en biasopnames. De camera en de overige onderdelen van de opstelling dienen in dezelfde positie te blijven als bij de lights. Kan het niet direct aansluitend, dan neem ik mijn telescoop met reducer/flattener en camera mee naar binnen en maak de volgende dag de flats als boven omschreven. Ik maak mijn flats met BackYard EOS op de stand AV-flat en de camera op bulb en dezelfde ISO-waarde als gebruikt bij de lights. De camera zorgt dan voor de juiste belichting. Ik gebruik een Geoptik FF-generator waarvan de verlichting maar een klein beetje opgedraaid is (ongeveer 1/8 slag). De opening tussen de telescoop en de FF-generator dek ik steeds af met een ring van schuim, zodat ik de andere waarnemers niet stoor.
Vriendelijke groeten,
Huub Willems
February 1, 2020 at 23:55 #22961van Doornmalen
ParticipantIk maak mijn flat field opnamen als ik de zaak klaar zet in de schemering en als het nog voldoende licht is maak ik de flat field opnamen van de blauwe hemel met verschillende belichtingstijden en ik maak er zo’n 30 a 40 opnamen.Na de sessie maak ik de dark frames met de timer van mijn Canon 6D en dat 40 x 2 minuten en de bias frames op 1/4000 seconde en dit ook 30 a 40 keer. Wel alles op dezelfde ISO houden ook de light frames.
Met F 2,8 belicht ik meestal op ISO 400 en dat 2 minuten zodat de achtergrond mooi donker blijft en niet overbelicht raak. Met F 5 ga ik op ISO 800 zitten en belicht 4 minuten met de timer van EOS UTILITY. Elke opname die je gemaakt hebt verschijnt op het scherm. Je kunt deze dan beoordelen of hij goed is en zo niet bijvoorbeeld er is een vliegtuig door gekomen of iets anders dan gooi ik hem er uit. wat ook belangrijk is noteer de opname nummers van elk soort belichting, dus van flat, light, dark en bias. Dan kun je ook geen fouten maken als je daarna de opname gaat bewerken in DSS of een ander programma. Succes gewenst en leuk dat een kleine Epsilon 1300 al zo veel laat zien de 180 ED is wat groter en dus ook het beeldveld. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.