M42 probeersel met de MGEN autoguider

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken M42 probeersel met de MGEN autoguider

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    van Overzee
    Participant

Een probeersel van afgelopen zondagavond (7-1) met de MGEN Autoguider.
    Hiervoor heb ik een brug in elkaar geknutseld voor een volgkijker en mijn fototoestel met 200 mm telelens. Er zijn nog wel wat schoonheidsfoutjes. Na Afloop kwam ik er achter dat er nog een stukje beschermfolie op de sensor zat en dat ik zo met de MGEN bezig was, dat mijn DSLR nog op ISO 100 stond. Helaas heb ik maar 6 x 4 minuten belicht, hierna verscheen onze uitbouw op het beeld.
    De kern bij het trapezium is natuurlijk zwaar overbelicht
    Hopelijk kan ik spoedig nog een keer oefenen, dan stap ik over naar de TOA.
    Hiervoor heb ik een off-axis guider gekocht, daar het geheel toch wat zwaar begint te worden voor de CGEM-montering.
    Al met al werd hierdoor mijn aandacht weer gevestigd op de relatie van de helderheid van de hemel, ISO, het diafragma en de belichtingstijd met als bovengrens de beperking van de DSLR, een interessant onderwerp, waar ik toch nog niet helemaal uit ben.
    Ondertussen ben ik er wel achter, dat mijn camera canon 600D een maximale ISI heeft van 800.
    Het enige wat ik over de bovenstaande relatie terug kan vinden is van Jerry Lodrigus.
    Indien iemand hier meer informatie over heeft houd ik mij aanbevolen.

Groenewold
    Participant

Voila, de Canon 600D staat er ook tussen; http://dslr-astrophotography.com/iso-values-canon-cameras/

van Overzee
    Participant

Ha bedankt, Ik begrijp uit deze grafiek, dat ISO 800 de hoogste waarde is.
    Maar dit is alleen de camera.
    De vraag is eigenlijk wat zijn de invloeden van de andere factoren.
    Jerry is de enige persoon die hier wat houvast over geeft.
    Het is eigenlijk een partiele differentiaalvergelijking met 3 onbekenden en een bovengrens van ISO 800. Ga er maar aan staan.

Theunissen
    Participant

De vraag is eigenlijk wat zijn de invloeden van de andere factoren.

Op SN hebben we al een interessant topic staan over deze materie:

https://www.starry-night.nl/forums/topic/ideale-iso-waarde-in-relatie-tot-hemelkwaliteit

Groot Nuelend
    Participant

Hans, vergeet je niet bij de Mgen autoguider de dithering te activeren. Ik schiet na afloop van een sessie enkel flat en bias frames.

van Overzee
    Participant

Bedankt voor de tip. Dit heb ik inderdaad nog niet gedaan. Voor de volgende keer.

van Overzee
    Participant

M42 wat nieuwe data toegevoegd en opnieuw bewerkt.

Opnames op 7-1-2018 9×4 min ISO 100 en 14-1-2018 8×3 min ISO 400 LPF filter met 200 mm telelens

Groenewold
    Participant

Jij gaat ook opeens met wat sprongen vooruit Hans, leuk om te zien!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top