M44 “Praesepe” in Kreeft 19 jan. 2017

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M44 “Praesepe” in Kreeft 19 jan. 2017

Tagged: 

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Frank_Teunissen
    Participant

Opname van deze open sterrenhoop in Kreeft in de ijskoude nacht van 19 januari 2017.

Dit object staat relatief dichtbij op een afstand van ca.577 lichtjaar. De ouderdom van deze sterrenhoop wordt geschat op 600 miljoen jaar. Opvallend is dat deze groep van ca. 1000 sterren, vijf rode reuzensterren bevat.

In de winter is M44 al te zien met het blote oog en, nog fraaier, in een verrekijker.

SetUp : Esprit ED150 + TS reducer-flattener f/5.5 op een EQ8 montering:
    Camera : Ca60Da Iso: 1600
    Pixelscale : 1.07 arcsec/pix.
    Filter : -geen-
    LRGB : t= 30s*18 / Ttot=9min, (12*dark-, geen bias-, geen flat-frames)
    Capturing : BackYard EOS
    Guiding : 80mm/f4.1, ASI120MC-s + PHD2
    Proces : DSS, PixInsight (DBE), LR4, PS6
    Seeing/transp : P6AII-T6

Theunissen
    Participant

De 2de M44 vandaag, we worden verwend :-) . Mooie opname. Qua bewerking misschien net iets te hard gestretched? (als ik pixelpeep), maar fraai! Annoteer je met de hand trouwens, het UGC4526 stelsel staat er fraai op!

Groenewold
    Participant

Grappig, populair object op het moment. :) Mooi en leuk altijd je achtergrond info!

Frank_Teunissen
    Participant

Dank voor jullie commentaar! Ik annoteer met de hand. Vind het een “sport” om goed naar het plaatje te kijken wat er nu precies op staat buiten het hoofd-object. Leerzaam. Komt ook in mijn vakgebied goed van pas.. (radiologie :-))

Het is aan de pittige kant qua stretching. Daar heb je een punt. Maar gezien de belichtingstijd mag ik niet klagen wat betreft de kleuren, toch? Mvg Frank

Theunissen
    Participant

Maar gezien de belichtingstijd mag ik niet klagen wat betreft de kleuren, toch?

Sterker nog, ik hou heel erg van images met deze saturatie/kleuren.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top