M45 onder barre omstandigheden.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M45 onder barre omstandigheden.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

In de kerstnacht van 25 december 2021 had ik diverse opnamen gemaakt onder barre omstandigheden, het vroor – 8 en de gevoelstemperatuur lag op -14 graden. Ik had om 19.00 , dus op kerstavond 24 december in de schemering de set up opgesteld en omdat het nog niet volledig donker was heb ik van te voren Dark Frames gemaakt van verschillende belichtingstijden zodat ik dit niet na de sessie behoefde te doen en dus de zaak snel naar binnen kon zetten.

M 45 of wel de Plejaden werd het eerste opgenomen zo tegen 22.00 met de Boren Simon op F 2,8 en een filter van Optolong, de L- PRO, dat is een nevelfilter. Dit filter viel achteraf vies tegen ik had beter de L -Enhance of de L – Extreme kunnen inzetten, dus dit filter de L- PRO gebruik ik vanaf heden niet meer. De camera was de ST 4000 XCM en er werd 15 minuten belicht, met F 5 zou dat ongeveer 50 minuten zijn. De bewerking geschiedde eerst met het software van de camera zelf en vervolgens PS 5.1 en een paar tools van PI . Het volgen werd gedaan met de volg chip van de camera, de TC 237. Bedankt voor het kijken.

Groenewold
    Participant

Wat gebruik je in PixInsight voor een object als deze en wat vindt je met name tegenvallen aan het L-pro filter?

Verheijen
    Participant

Ik gebruik de tool kleurbalans en ruis verwijdering en van het filter had ik meer verwacht, dus meer nevel van het object zelf. Ik heb in het verleden met M 45 een Hutech Idas LPV 4 filter gebruikt en daar waren ook donkere wolken bij te zien met dezelfde kijker en dezelfde belichtingstijd. Ik neem contact op met TS en schrijf mijn ervaringen met het bewuste filter en zal verzoeken om het bewuste filter te vervangen want dit lijkt mij een totaal ander filter. Misschien hebben ze bij TS de zaak verwisseld. Ik wacht het wel af. Bedankt voor je reactie.

Groenewold
    Participant

Mm, ik zou niet direct denken dat het filter geheel anders is, neem aan dat je het doosje nog hebt? Hoeveel frames heb je gebruikt, want met name de nevels krijg je naar voren met veel data, zeg een paar uur ofzo aan totale integratie. De L-pro pakt in principe veel van het spectrum, maar zeker niet alles wat wel nodig is voor deze nevel gezien het een reflectie-nevel is. Heb je zonder filter teveel last van licht-vervuiling?

Dit was mijn M45 een aardige tijd geleden, wel met mono filters L, R, G en B, 4 uur in totaal. Mono is natuurlijk net even gevoeliger, maar met name de nevels kreeg ik er pas echt goed uit na die integratie-tijd en full spectrum opnemen. Je kan altijd eerdere sessies combineren met je nieuwe data, dan kom je zo aan die tijd ondanks de vele bewolking. :)

Verheijen
    Participant

Ik snap het niet, met andere filters van Optolong, zoals de L- Extreme laat met 20 minuten beduidend meer zien. Persoonlijk is het opnemen met aparte kleurenfilters te prefereren zodat je een beter beeld opbouw krijgt. dat bewijst aan de opnamen die ik in LRGB gemaakt heb. Ik ga het volgende keer proberen met een UHC filter daar heb ik ook goede ervaringen mee.

Groenewold
    Participant

Ja, dat komt inderdaad omdat je dan het hele spectrum hebt, filters als de L-pro halen daar een hele hap uit en zijn meer geschikt voor andere objecten. Maar dan nog moet je verder kunnen komen met meer integratie-tijd.

Welke ruis-onderdrukking gebruik je overigens in PI? Ik denk namelijk dat je beter eerst meerdere opnames kan stacken, anders werkt zoiets toch minder lekker vind ik.

Verheijen
    Participant

Zie hier een opname met RGB filters van Astrodon, in totaal anderhalf uur belicht met een Hutech Idas LPV 4. Wel een groot verschil.

Groenewold
    Participant

Precies, meer integratietijd dus en full spectrum. Dat is het verschil hierin.

Verheijen
    Participant

Bedankt voor je uitleg.  Ik wist van te voren ook niet hoe het L – PRO filter zou uit pakken. Ik had betere resultaten met andere filters van Optolong. Ik weet heus wel dat een lange integratie tijd meer laat zien. Alsnog bedankt voor de uiteenzetting.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top