M45 Zevengesternte

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M45 Zevengesternte

Tagged: 

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #20292
    van Overzee
    Participant

    Een nieuwe poging van een opname van het Zevengesternte  (M45) in de nacht van 16 op 17 november ui t het lichtvervuilde Haarlem.

    De Maan was net door het 1e  kwartier (k=0,54) en ging om 0,46 uur onder.

    De foto’s  zijn gemaakt van 23,52 tot 2,14 uur totaal 30x 4 minuten (2 uur).

    Het eind resultaat is wat gecropt.

    De omstandigheden waren dus niet echt optimaal, de SQM liep tijdens de opnames op van 18,8 naar 19,2.

    Zodoende heb ik een LPF filter toegepast en onder de omstandigheden leek 4 minuten het maximaal haalbare.

    Verdere gegevens ISO 800 F5,6

    De foto’s zijn gestacked en bewerkt met APP met daarna een lichte nabewerking mbv het programma DPP van Canon.

    Setup:

    • Montering CGEM
    • EF 70-200 mm f/4L USM Canon telelens
    • Canon 600D (mod)
    • LPF Clip in filter.
    • ZWO volgkijker 60 mm F4,6 met Lacerta MGEN guider

     

    #20298
    KeesScherer
    Participant

    Hans, je hebt het over een nieuwe poging, maar ik kan de vorige niet vinden?  Over het LPF filter, een CLS-CCD laat het stuk tussen 450 en 540 nanometer door en de helderheidspiek voor de blauwe reflectienevels light rond 475 nanometer dus dat zou moeten kunnen, maar ik zou ook vanuit een lichtvervuild gebied zonder LPF filter werken voor reflectienevels. Zeker in jouw geval waar nu breedspectrum LED verlichting wordt gebruikt in de omgeving.

    #20307
    van Overzee
    Participant

    Bedankt Kees voor je opmerkingen, deze zijn altijd van harte welkom.

    Je kan je zelf denk ik moeilijk voorstellen hoe licht het hier is, 4 minuten is hier ongeveer onder deze omstandigheden het maximaal haalbare.

    Zonder LPF filter gaat het gewoon moeilijk lukken, behoudens de nacht dan er toch wat minder omgevingslicht is.

    Begin november was ik nog in Coldstream SQM 20,95, je kon gewoon de sterrenhopen in de Voerman met het blote oog zien.

    Bij goede hemels haal je daar 21,4, jammer dat we dat hier niet hebben

    In begin 2018 heb ik ook nog een foto van M45 gemaakt.

    Ik denk, dat ik deze nooit op het forum heb geplaatst, vandaar.

    Met de Star Adventurer heb ik nog een uur foto’s van 0,5 min gemaakt, totaal ca 1 uur. In combinatie met de vorige gaf dit het het hierbij gevoegde resultaat, totaal ca 3 uur opnames.

    #20309
    KeesScherer
    Participant

    “Je kan je zelf denk ik moeilijk voorstellen hoe licht het hier is”. Nou best wel Hans, ik heb 20 jaar in Amsterdam gewoond en ik kom nog elk jaar naar Nederland dus ik weet hoe de Nederlandse stadshemel er uit ziet.

    “Zonder LPF filter gaat het gewoon moeilijk lukken, ”  Een LPF filter helpt bij lichtvervuiling alleen wanneer het om Natrium en/of kwiklampen gaat, en alleen bij het vastleggen van emissienevels, niet bij reflectienevels, sterlicht en sterrenstelsels.

    #20310
    van Overzee
    Participant

    Hoewel we voor de lokale straatlantaarns led verlichting hebben gekregen, heeft de provinciale weg voor onze deur nog steeds natriumverlichting. Evenals de brandgang die kwiklampen heeft. De achtergrondverlichting bestaat dus uit natrium en kwiklampen, o.a. het honkbalstadion, Schiphol en Tata steel.

    Mijn vraag is, is een UHC filter dan een betere oplossing voor reflectienevels en sterrenstelsels?

    #20313
    KeesScherer
    Participant

    . Mijn vraag is, is een UHC filter dan een betere oplossing voor reflectienevels en sterrenstelsels?

    Een UHC filter zal totaal niet geschikt zijn voor reflectienevels en is puur bedoeld voor golflengten rond OIII en Ha.  Ik zou met een gemodificeerde Canon alleen een UV/IR cut filter gebruiken, afhankelijk van camera modificatie type. Dat ziet er wel erg matig uit na belichten, maar dat is in nabewerking op te lossen. Deze uitleg over de Expose To The Right (ETTR) techniek laat zien dat een op het oog overbelichte sub een heel goed resultaat kan geven.

    #20318
    Groenewold
    Participant

    Inderdaad, dat viel mij in het begin van de hobby nog het meest op. Ogenschijnlijk overbelichte opnames (en dus steeds maar minder lang belichten) bleken totaal niet overbelicht te zijn. Het hangt zuiver af van het signaal vs storend signaal en als dit alles nog binnen het histogram zit van de camera en de scheiding tussen beiden is goed aanwezig, dan heb je nog steeds meer aan langer belichten voor dat signaal wat je wilt hebben.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top