M81-M82 in LRGBHa met nog veel meer

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M81-M82 in LRGBHa met nog veel meer

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Bakx
    Participant

De laatste tijd is het een beetje trendy geworden om behalve de galaxies of andere objecten, ook wat van de achtergrond te laten zien.
    Vaak hangen er wel donkere of aangestraalde stofwolken, of zgn. IFN stroken.
    Maar die zijn zo lichtzwak dat ze doorgaans niet afgebeeld kunnen worden.
    Met het gevoeliger worden van de apparatuur en verbeteren van de software, (en de handigheid daarmee) lukt het evenwel steeds vaker.
    Zie deze plaat. De regio waar M81 en M82 zich bevinden, hangt vol met van alles en nog wat.
    Dit is het resultaat van:
    Takahashi FSQ85 0.73x
    Touptek2600M
    Antlia filters
    Alles bij elkaar bijna 20 uur exposure.

Lokatie bij mij in de wei

Bedankt voor het kijken.
    Arie

Frank_Teunissen
    Participant

Hoi, sublieme opname en grappig commentaar van “hangt vol met van alles en nog wat” :-). Echter wel een vraagje: zie jij ook die donkere -op jets- gelijkende artefacten bij een aantal heldere sterren op jouw plaat? Nooit gezien. groeten, Frank

Bakx
    Participant

Nicolas zal bevestigen dat dit de typische signatuur van een FSQ85 is.

Niks aan te doen.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Arie,

net terug van de bijeenkomst van onze astrofotografiewerkgroep van AWSV Metius te Alkmaar. We waren het roerend met elkaar eens dat dit weer een waanzinnig mooie plaat geworden is (en we gingen huilend naar huis)! Ik wil het nog wel een keer proberen, maar vrees dat het simpelweg te lichtvervuild is bij ons om dat soort zwakke details vast te leggen.

Ik neem aan dat je een star-less bewerking gedaan hebt om dat stof naar voren te toveren?

Voor wat de donkere jets betreft: het is zelfs het eerste artefact dat ik bespreek in mijn Artefacten in Astro-opnames artikel en inderdaad de signatuur van deze kijker, al heb ik het ook bij opnames met een William Optics GT102 refractor gezien.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top