Deze twee nachten heb ik aan M94 besteed. De buitenste ring ervan is zo zwak dat één nacht niet volstond om die goed te laten zien. M94 is een spiraalstelsel op een afstand van circa 16 miljoen lichtjaar in de richting van het sterrenbeeld Jachthonden.
In totaal 16 uur belicht: 300 x 60s lum, 110 x 120s voor de RGB-filters.
Opname met de Esprit 150ED, ZWO ASI1600MM Pro Cool en ZWO 36mm unmounted filters.
Wat mij opvalt bij dit soort lange belichtingen is dat de achtergrond vlekkerig wordt. Heeft iemand hier een verklaring voor? Is dit IFN of is hier sprake van lichtvervuiling of doe ik iets verkeerd met de verwerking? Alle opnamen zijn gecorrigeerd met darks, darkflats, flats, bias en BPM. Het vlekkerige patroon is daarop niet te zien.
De getoonde afbeelding is een crop van het origineel op mijn server. Ik heb daar ook de LRGB-masters uit APP neergezet [EDIT: inmiddels weer verwijderd] en nodig bij deze de leden uit hier een betere afbeelding van te maken en die hier te posten.
Alvast bedankt!
Nicolàs
PS: De oorzaak van de vlekkerige achtergrond zat hem in de noise reduction in PSP. daar kan je deze voor drie schalen aangeven: klein, middel en groot. Ik had daarbij voor de kleine schaal een te hoge waarde ingesteld en dat leidde tot de vlekken. Ik ben nog niet 100% tevreden, maar de achtergronden zijn nu een stuk rustiger.
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.