Maan met halo op 17 november 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Maan met halo op 17 november 2021

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #26160
    InFINNityDeck
    Participant

    Gisteravond was ik in Leiden in Rijksmuseum Boerhaave om het gesprek bij te wonen tussen conservator Tim Huisman, Huib Zuidervaart en Bert Degenaar. Gebruik makende van 55 objecten uit de collectie van die laatste is onlangs een nieuwe pronkkast in het museum geopend en het gesprek ging over een drietal objecten daaruit. Nu ken ik Huib en Bert al een paar jaar en na afloop zijn we nog even naar Huib gegaan om na te tafelen.

    Dat ik bij Huib voor de deur parkeerde en naar boven keek, merkte ik de Maan op. Nu was dit niet verwonderlijk, want het was bijna volle Maan, maar wat vooral opviel was een prachtige halo eromheen, veroorzaakt door een dunne laag bewolking. Aangezien Huib tegenover de Leidse Sterrenwacht woont, was het niet zo moeilijk een van de koepels ervan in het beeld op te nemen. Het betreft de Heliometertoren (ook wel bekend als de Zunderman-koepel) aan de noordwest-zijde van de sterrenwacht.

    Opname met Samsung A6 mobiele telefoon. Verwerking in PSP en Topaz Denoise.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26161
    Bakx
    Participant

    Hier in Borger was ie ook bijzonder fraai te zien.

    Ik heb er nog even naar staan kijken.

    Op een foto is zo’n sfeerbeeld moeilijk vast te leggen.

    Maar dit is wel een geslaagde poging.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top