Magere oogst Perseïden 13 augustus 2019

Activity Forums Astrofotografie Atmosfeer Meteoren Magere oogst Perseïden 13 augustus 2019

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #21765
    InFINNityDeck
    Participant

    Gisteren was de voorspelling gunstig voor wat de bewolking betreft. Hoewel het hoogtepunt van de Perseïden-zwerm de avond ervoor lag, werd gisteravond toch als herkansing gezien nadat de vorige avond voor vrijwel heel Nederland bewolkt was verlopen. Ik had laatst een zoomlens van ZWO gekocht om met de ZWO ASI290MC afocal te kunnen fotograferen en het leek me een aardig idee deze in te zetten om de Perseïden-meteoren vast te leggen.

    ‘s Middags eerst even snel een houder gemaakt om de camera piggy-back op de Esprit 150ED te monteren en aan het begin van de avond gespeeld met de instellingen van de camera en FireCapture om e.e.a. vast te leggen. Om tien uur ‘s avonds zag ik de eerste meteoren voorbij komen op het beeldscherm, maar op dat moment was ik niet aan het opnemen. Het stemde wel hoopvol dat er wat te zien was. Eerst nog wat wolken voorbij laten gaan en om middernacht begonnen met opnemen in sessies van 20 minuten. Na vier sessies welgeteld 3 meteoren gevonden, waarvan één zo zwak, dat die alleen in het filmpje te zien is. Afijn, toch twee duidelijke sporen.

    Technische details:

    Montering: 10Micron GM3000 HPS
    Camera: ZWO ASI290MC
    Optiek: ZWO 2.8mm-12mm F1.4 zoomlens
    Effectieve brandpuntsafstand: circa 28mm (bepaald met Stellarium)
    beeldveld: circa 43.5° x 25.5° (rechtsboven vier sterren van Casiopeia, linksonder Capella tussen de bomen)
    beeldrotatie: 16°
    sluitertijd: 5 seconden
    gain: 250
    opname: AVI’s van 20 minuten non-stop (dus geen pauze tussen de frames)
    Gestacked in PSP (layers in ‘lichter’ modes)

    Wat meteen opvalt is dat deze, niet al te dure (38 US$), zoomlens behoorlijk last van coma heeft. Dit is met name aan de rechter zijde te zien, de linker helft van de opnames ziet er veel beter uit. Voor het type opnames dat ik ermee doe is dit echter een niet al te groot probleem, maar wel jammer uiteraard.

    Nicolàs

    PS: Ik heb nog even een stack gemaakt van de eerste 20 minuten, maar dan alleen met de rommel die vliegtuigen en satellieten aan je opnames toevoegen. In totaal staan er zeven sporen op, bestaande uit 41 opnames. Wat daarbij opvalt is dat FireCapture zich niet altijd even goed aan de opdracht houdt. Bij maar liefst vier van de zeven sporen missen er opnames (acht in totaal) en dat geeft te denken over de opnames van de meteoren… In totaal ontbreekt er dus 20% aan beeldmateriaal. Had ik dus 10 meteoren vastgelegd (was dat maar waar ;-)), dan was de kans groot dat een elfde en twaalfde gemist waren! De vraag is nu waardoor dit komt… Iemand enig idee?

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21771
    Theunissen
    Participant

    Inzake FireCapture zou ik eens kijken naar, USB snelheid, wacht FireCapture tot het image weggeschreven is alvorens een nieuwe opname te starten? Is het systeem waarop e.e.a. draait overbelast door het genereren van de AVI’s?

    #21772
    InFINNityDeck
    Participant

    Overbelasting kan het haast niet zijn. Als ik planeten fotografeer, dan haal ik een framerate van tegen de 200FPS, gisteren had ik aan 12FPS genoeg. Nu doe ik het planetenwerk weliswaar in SER en dus niet als AVI, maar dat zou toch niet uit mogen maken bij deze framerate?

    Zojuist nog een proefje gedaan en de timestamp mee laten lopen in de frames. Uiteraard ging nu alles goed en had ik uiteindelijk 241 frames in 20 minuten (dit zouden er 240 moeten zijn, maar kennelijk rekent FireCapture anders). Gisteren had ik respectievelijk 197, 188, 211 en 193 frames. In totaal dus 789 frames waar dit er 960 (of 964) hadden moeten zijn, een verlies van circa 18%. Het gekke is, is dat er niets gewijzigd is en de pc niet is gereboot (dat had ik gisteren wel net voor het opnemen gedaan). Wonderlijk…

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21791
    Musquetier
    Participant

    Wellicht dat je PC de eerste keer net wat Windows updates aan het processen was (er zijn een aantal deze week doorgezet door MS) en heeft dit de USB downloads beïnvloed…

    #21792
    InFINNityDeck
    Participant

    Dat zou goed kunnen, ja…

    23 oktober zijn de Orioniden aan de beurt, ga ik een nieuwe poging doen. En op 14 december de Geminiden.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top