Maskers voor ZWO EFW

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Maskers voor ZWO EFW

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #21354
    InFINNityDeck
    Participant

    Onlangs liet ik in een ander draadje een compositie van mijn flats zien waarin vooral bij de smalband filters concentrische cirkel te zien waren. De gebruikte filters en het filterwiel zijn allemaal van ZWO Optical, een fabrikant die door vele van ons gewaardeerd wordt. Ze zitten gemonteerd op een SkyWatcher Esprit 150ED APO en een ZWO ASI1600MM Cool camera.

    Toen ik afgelopen november de flats voor het eerst maakte was ik nog zo groen als gras en had geen idee of dit nu wel of niet normaal was. Ik vond weliswaar flats van anderen op het internet met hetzelfde patroon, maar helemaal gerust stelde het me niet. Aanvankelijk leken de patronen niet van invloed te zijn op de foto’s die ik maakte, maar toen ik een paar weken geleden pure smalbandopnames ging maken, viel het mij op dat in de hoeken wel degelijk afwijkingen zichtbaar werden. Daarnaast viel het mij op dat heldere sterren een flinke halo vertoonden.

    Een korte inspectie van de telescoop, waarbij ik door het obejctief naar binnen keek, liet zien dat er toch wel wat reflectoren aanwezig waren. Een daarvan was een ring van de SkyWatcher focuser, de andere waren de buitenste randen van de ZWO filters. Een ieder die wel eens een filterwiel in elkaar gezet heeft, weet dat de buitenste rand van de filters (circa een halve millimeter breed) geen coating heeft en het is dat stuk dat als een spiegel werkt.

    Met het vermoeden dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van de cirkels in mijn flats en de flinke halo’s, ben ik weer gaan zoeken en vond ik op CN een draadje waarin maskers getoond werden die speciaal voor de ZWO filterwielen geproduceerd worden (door ZWO). Het was een post uit eind 2017 en de maskers waren apart van ZWO verkregen. Tegenwoordig zitten ze standaard bij het filterwiel, maar kennelijk was mijn filterwiel (aankoopdatum mei 2018) al langer onderweg dan dat ze standaard met maskers geleverd werden.

    Om een toch al lang verhaal nog enigszins kort te maken, heb ik ZWO gemaild en de flats en halo’s laten zien. Voor de patronen in de flats zouden de maskers de oplossing zijn. Of ze ook voor de halo’s verbetering zullen zorgen, kon niet worden beloofd, maar hopelijk kan ik daar binnenkort meer over melden. Aangezien de maskers niet los leverbaar zijn bij de Nederlandse handelaars, besloot ZWO mij ze kosteloos toe te sturen. Dat was anderhalve week geleden. Inmiddels zijn ze gearriveerd en vandaag gemonteerd en getest. De verschillen mogen duidelijk zijn en ik kan niet anders zeggen dan dat ZWO Optical een enorme pluim voor de service verdient!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21360
    InFINNityDeck
    Participant

    Aangezien er maar vier foto’s aan een post gehangen kunnen worden, hierbij de flats in een aparte post.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21382
    InFINNityDeck
    Participant

    Afgelopen nacht nog even in het observatorium bezig geweest. Eerst even naar Jupiter en de vier Galileïsche manen gekeken, was bijzonder fraai. Daarna een paar 120 seconden H-alpha frames geschoten om te zien of de maskers ook een positief effect hebben op de halo’s. De onderstaande afbeelding toont twee keer een crop van NGC7380. De helderste ster is HIP112324 en vertoont duidelijk meer halo in de linker foto dan in de rechter, welke met maskers op de filters genomen was.

    Nicolàs

    PS. Een andere oorzaak van de halo’s bij ZWO smalband filters bleek de coating van deze filters van voor medio 2018 te zijn, zie dit draadje.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top