Meade LXD 75 uitlijnen

Activity Forums Astrotechniek Telescopen Meade LXD 75 uitlijnen

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #22550
    deheugden
    Participant

    Ik heb al een dikke tien jaar deze Meade staan. Behalve wat narde maan kijken nooit veel mee gedaan. Ik heb ook alleen de standaard oculairs. Mijn kinderen zijn nu wat ouder en zij vragen steeds naar de kijker. Daarom wil ik hem gaan uitlijnen, maar mij is niet duidelijk hoe ik dat kan doen. De handleiding is te lastig voor een noob . Iemand die een duidelijke beginners manier ergens weet te staan? Dank alvast.

    #22551
    InFINNityDeck
    Participant

    Dag Johan en welkom op dit forum. Met uitlijnen kan je twee verschillende dingen bedoelen: het collimeren van de optiek (dus het correct onderling oplijnen van de spiegels) of het oplijnen van de montering met de aardas (dus het buiten opstellen). Kan je ook aangeven welke je bedoelt?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #22552
    deheugden
    Participant

    De lxd 75 heeft een ingebouwde sterrenkaart, de autostar . Maar om deze goed te laten werken, moet ik hem richten op iets. Daar loop ik in vast.

    #22553
    InFINNityDeck
    Participant

    Beste Johan,

    laat ik beginnen met te verwijzen naar de handleiding.

    Je geeft aan dat je Autostar hebt. Op pagina 19 staat uitgelegd hoe je die moet initialiseren. Alvorens dit te doen moet de rechte-klimming-as grofweg evenwijdig aan de aardas staan. Dit kan je bereiken door door de rechte-klimmming-as naar de poolster te kijken. Je kijkt dus niet door de telescoop, maar door de as van je montering. Je hebt kans dat je hiertoe eerst een paar zwarte afdekkapjes moet verwijderen (nummer 18 op pagina 5). De poolster kan je vinden door naar de opgaande rand van het pannetje van de grote beer te kijken en deze vier keer te verlengen. Waarschijnlijk heb je ook een poolzoeker bij je montering (bij nummer 29 op pagina 5). Mocht dit niet het geval zijn, probeer dan de poolster zo goed mogelijk in het midden van de as te krijgen. Zodra je dit in orde hebt, dan kan je autostar initialiseren.

    Even volgens de handleiding (scheelt een hoop geklop):

    Definition: Initialization is a procedure that ensures that Autostar operates correctly. When you first use Autostar, it doesn’t yet know where the observation location site is or the time or date of the observation session. You will enter information, such as the current time and date, and observation location. Autostar uses this information to precisely calculate the location of celestial
    objects (such as stars and planets) and to automatically move your telescope correctly for various operations.

    Autostar initialiseer je door 2 seconden op het vraagteken te drukken.

    Volg alle vragen op en beantwoord zo goed mogelijk. Je positie kan jij uit Google Earth halen, dat is meer dan voldoende nauwkeurig.

    Op bladzijde 20 staat vanaf punt 2 uitgelegd hoe je vervolgens de montering kan ‘trainen’. Door dit te doen, wordt je montering nauwkeuriger. Het maakt gebruik van een “Terrestrial object”, dus een lantaarnpaal of een kerktoren, etc. Deze stap kan bij daglicht gedaan worden en  is alleen nodig als dit niet eerder gedaan is.

    Vervolgens moet je een “Easy Alignment” doen, zodat de montering weet hoe goed (of slecht) je deze evenwijdig aan de aardas gezet hebt. Dit staat op bladzijde 21 uitgelegd.

    Hopelijk kan je hiermee uit de voeten, zo niet: gewoon weer hier vragen. Zelf heb ik geen ervaring met een Meade goto, maar wellicht dat anderen er ervaring mee hebben.

    Succes!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top