Messier 31 in Andromeda

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 31 in Andromeda

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #19862
    KeesScherer
    Participant

    Opgenomen op: 10,11,12,14,15 en 16 augustus 2018 met QHY16200 CCD @-20C/ Esprit 100. 68 Rood, 67 Groen, 74 Blauw (300 seconden). Verwerkt met Astropixelprocessor (2x Drizzle, 60 darks, 256 Bias, 3x 25 flats), nabewerkt met Pixinsight (PhotometricColorCalibration, Arcsinh Stretch, Curves, HDRMultiscale, LocalHistogramEqualisation.)

    Dit is een flinke crop om een beetje af te wijken van de standaard weergave.

    Flickr link, Astrobin link

    #19863
    Theunissen
    Participant

    Wow! Absoluut indrukwekkend!

    #19864
    Frank_Teunissen
    Participant

    weer een prachtige plaat Kees!

    #19865
    Groenewold
    Participant

    Ohhhhh werkelijk geweldig! Wat een diepte en super te zien hoe die blauwe gebieden links zijn opgelost. Hoe heet dat effect ook alweer als dat meer sliertjes dan losse sterren zijn (zoals in mijn data het geval was), undersampling?

    Man man man, dit zou ik graag aan de muur hebben.

    #19868
    Musquetier
    Participant

    Prachtige foto Kees, die zal inderdaad erg fraai aan de wand hangen!!!

    #19871
    KeesScherer
    Participant

    Een variabele ster in Messier 31 zette de astronomische wereld op z’n kop toen Edwin Hubble in 1923 een mogelijke nova in de Andromeda nevel bestudeerde met de Hooker 100 inch telescoop. De helderheid van de Nova liet een lichtvariatie zien die niet paste bij een nova, maar wel bij een Cepheide. Het was deze ster waarmee duidelijk werd dat de Andromeda nevel in werkelijkheid een sterrenstelsel was. De ster kreeg de benaming V1 en heeft een periode van 31.4 dagen. Edwin Hubble bepaalde de afstand tot de ster als zijnde 900.000 lichtjaar, waarmee hij aantoonde dat M31 ver buiten de melkweg lag. (Later werd de afstand nauwkeuriger bepaald op ca. 2.4000.000 lichtjaar). De Ster V1 is de belangrijkste ster in de geschiedenis van de kosmologie. Tijdens Shuttle missies met de Hubble Space telescope werden kopieen van de oorspronkelijke glasplaat van de ontdekking van V1 meegenomen ter ere van Edwin Hubble. Lees meer in deze NASA PDF “Revisiting Star V1”. De Ster V1 staat ook op mijn opname van M31, wel zwak, want magnitude 18.5-19, zie de opgeblazen detail weergave.

    #20019
    KeesScherer
    Participant

    Ik was nog vergeten om de volledige versie te posten. (Flickr link)

    #24470
    KeesScherer
    Participant

    Mijn eerste astro foto op Flickr met 100.000+ views. Duurde 2.5 jaar en mijn verbeterde versie uit 2019 heeft maar 12.000+ views vreemd genoeg.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top