IC5146, met vallen en opstaan

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC5146, met vallen en opstaan

Tagged: 

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #16810
    Franken
    Participant

    Vallen en weer opstaan !
    Afgelopen nacht was het er weer dus zo eentje , alles leek positief , een heldere nacht en geen bewolking in aantocht.
    Mijn zinnen gezet op IC5146 , The Cocoon Nebula in Cygnus.
    Op maar 4000 lichtjaar afstand van onze blauwe planeet. Het liep allemaal voorspoedig , maar de eerste hindernis , de meridiaanflip werd mijn opnames al fataal. Toe ik een uurtje later kwam kijken ,stond de scope alweer in “park”. Ik liet mij echter niet uit het veld staan en centreerde het object weer om verder te schieten. Gelukkig alles draaide weer . Tot Mist nevels weer roet in het eten gooiden. Ja nevels zijn mooi , maar mistnevels zijn niet mijn ding. Totaal 2 uur en 15 min HA kunnen schieten en een klein uurtje in het rode kanaal
    Maar weer wachten op een heldere nacht , en die gaan komen………….

    #16811
    Groenewold
    Participant

    Ziet er goed uit! Scherp en lekker veel signaal. Wat gebruik je qua aansturings-software voor je montering, SGP? Ben wel benieuwd wat er mis ging.

    #16814
    Defesche
    Participant

    Mooi resultaat. Vanuit welke plaats / omstandigheden maak je de opnamen?

    #16816
    Franken
    Participant

    Ik gebruik SGP voor de aansturing van het geheel Vincent , op een of andere manier kreeg deze de meridiaanflip niet voor elkaar en bleef hier maar mee bezig. heb toen opnieuw de squence opgestart. alleen jammer dat de pret nog geen uur later al voorbij was vanwege overtrekkende mist en phd2 geen volgster mee kon vinden en de scope netjes in de park stand zette. Ik heb toen mijn dak gesloten en hield het voor gezien.

    #16817
    Franken
    Participant

    Ed ?  , ik maak de opnames vanuit het “te vaak “bewolkte Stadskanaal in de provincie groningen op de rand met drenthe. gelukkig heb ik een sterrenwachtje waardoor ik snel kan schakelen als het helder is en ik niet steeds alles moet opbouwen en afbreken.

    #16840
    Franken
    Participant

    Ben nu bezig aan het stoeien met de rgb , maar als ik rgb combination doe dan krijg ik dit. hoe krijg ik een goede rgb plaat waarmee ik verder kan stoeien

    #16843
    Groenewold
    Participant

    Je R, G en B zijn niet op elkaar uitgelijnd. Hoe heb je deze gemaakt?

    #16844
    Franken
    Participant

    gewoon net als mijn ha en daarna gestacked in batch preprocessing. Als het goed is moet die toch automatisch uitlijnen ?

    #16845
    Franken
    Participant

    heb met starallignment de beelden uitgelijnd en nu is het beter.

    #16861
    KeesScherer
    Participant

    gewoon net als mijn ha en daarna gestacked in batch preprocessing. Als het goed is moet die toch automatisch uitlijnen ?

    Alleen wanneer je voor elk van de verschillende stacks hetzelfde referentie frame hebt gebruikt. Anders gewoon even Staralign gebruiken.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top