Mizar, of toch niet ?

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Mizar, of toch niet ?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #24517
    Sneyers
    Participant

    Enkele dagen geleden dacht ik Mizar en haar begeleider in het vizier te hebben en heb er
    enkele opnamen van gemaakt.
    Maar naderhand schijnt dit onmogelijk Mizar te kunnen zijn, heeft iemand enig idee wat voor
    dubbelster dit zou kunnen zijn ?

    #24519
    engels
    Participant

    Effe plate solven!

    #24520
    Sneyers
    Participant

    Bedankt. Ik heb het ingeladen bij Astrometry.net maar ik kreeg na 10 minuten dit antwoord:
    Job 5003537:
    Failed

    Ook in Stellarium kon ik het niet terugvinden…

    #24521
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Francis,

    Is dit de volledige plaat of een crop? Er staan wat weinig sterren op voor een plate-solve, dus als het een crop betreft, dan wil het met het origineel misschien wel lukken.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24522
    Willems
    Participant

    Met welke telescoop (brandpuntsafstand en f-waarde) en camera (pixelgrootte) is deze opname gemaakt? En zoals Nicolàs al vroeg, is dit een crop of het volledige beeld. Is eigenlijk alleen maar te solven als dit het hele beeld is.
    Vr. gr. Huub

    #24523
    Sneyers
    Participant

    Dit is de volledige plaat genomen met een Nikon D5600 6000×4000 en een C11 met Televue x2,5. Omgerekend naar full frame is dit eigenlijk 10000 mm brandpuntsafstand. Ik heb de solving gedaan zonder mijn naam in de rechterhoek. Bedankt voor jullie respons maar het blijft voor mij een raadsel wat ik dan wel heb vastgelegd…
    Normaal gezien gebruik ik zo een grote vergroting niet voor deepsky, maar ik was op zoek naar betere instellingen voor de Lacerta Mgen 2 guiding.
    Meestal moet ik 30 procent van de lights weggooien wegens eitjes en hier wil ik iets aan doen.

    #24524
    KeesScherer
    Participant

    Een D5600 aan een C11 met 2.5 barlow heeft een afbeeldingsmaatstaf van 0.11 boogseconden per pixel….  De C11 met 2.5 barlow heeft 7000mm brandpuntsafstand en de D5600 heeft pixels van 3.89 micron.

    #24525
    Sneyers
    Participant

    Fijn om te weten… maar voor mij betekenen die cijfers niet veel, of m.a.w. ik weet niet hoe die cijfers mijn foto’s zullen beïnvloeden…
    Maar ik leer heel graag bij.

    #24526
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Francis,

    Op AstroBin staat een foto van Mizar: https://www.astrobin.com/p0mcpq/

    Die foto heeft een resolutie van 9.11″/px. Als je jouw foto verschaalt tot die resolutie (factor 83) wordt ie circa net zo groot als de letter M van Mizar in die afbeelding. Je hebt dus een heel erg klein gebiedje vast weten te leggen, zal niet meevallen dat terug te vinden…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24532
    Sneyers
    Participant

    Dank zij de foto op Astrobin die Nicolàs aanhaalde, heb ik nu zekerheid. Het is inderdaad Mizar met haar begeleider. Alcor staat niet op mijn foto.
    Bedankt iedereen voor alle moeite en info…
    Francis

    #24534
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Francis,

    ik heb nogmaals gekeken en inderdaad, nu zie ik het ook. Ik heb de plaat van Astrobin 400% opgeschaald, beetje aan de curve getrokken, er een crop van gemaakt en 180 graden gedraaid, en vervolgens erin aangegeven waar jouw foto zit. Dan zie je inderdaad die ‘vlieger’ linksboven Mizar waarvan de bovenste ster een van de vier heldere sterren is die Mizar op jouw foto omringen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top