MountMonitor nu ook voor ASCOM

Activity Forums Astrotechniek Automatisering MountMonitor nu ook voor ASCOM

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #23216
    InFINNityDeck
    Participant

    Circa twee jaar geleden ben ik begonnen met het schrijven van MountMonitor, een Java-programma om het volggedrag van mijn 10Micron GM3000HPS montering te kunnen analyseren. Aanvankelijk was deze software alleen in staat om het LX200 protocol te gebruiken, de Java naar COM verbinding bleek aanvankelijk een lastig te nemen drempel. Sinds januari afgelopen jaar is MountMonitor bij meerdere 10Micron eigenaren in gebruik en sindsdien is er diverse functionaliteit bijgekomen. Afgelopen week is het dan eindelijk gelukt de Java naar COM verbinding te maken, zodat de software nu met alle ASCOM monteringen overweg kan.

    De software leest de waarden van de RA en DEC as en vergelijkt deze, afhankelijk van de instelling, met de mediaan van de data of met de target positie van de montering. Daarnaast vergelijkt het de tijd van de montering met de pc en van de pc met een NIST server. Tot slot is het mogelijk een eenvoudige seismometer aan de software te hangen, waardoor het mogelijk is omgevingstrillingen aan afwijkingen in het volggedrag te correleren.

    Voor meer informatie en de gratis download, zie http://www.dehilster.info/astronomy/mountmonitor.php
    Een uitgebreide handleiding is onderdeel van het programma.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23231
    Groenewold
    Participant

    Heerlijk dit, hier wil ik ook eens mee experimenteren (maar dan niet met zo’n montering) en dan in C++ (ter lering ende vermaak, want daar sta ik nog mee in de kinderschoenen). :)

    #23232
    engels
    Participant

    Goede ontwikkeling! Helaas gister- en vanavond weer getuige van de uitspattingen van Musk. Hebben we hier al een oplossing voor? Ik ben bang dat al onze inspanningen teloor gaan.

    Wim

    #23233
    InFINNityDeck
    Participant

    Heerlijk dit, hier wil ik ook eens mee experimenteren (maar dan niet met zo’n montering) en dan in C++ (ter lering ende vermaak, want daar sta ik nog mee in de kinderschoenen). ?

    Hoi Vincent (@supernov),

    Er is een developer’s sectie op de ASCOM website en een sectie met wat voorbeeldscripts. De meest gebruikte talen zijn VBS en C#, recentelijk heb ik Java aan toegevoegd. Er is ook een ASCOM sectie op GitHub en er zijn twee mail-groups: ASCOM-help en ASCOM-developer. Vooral die laatste twee zijn erg handig, reacties krijg je meestal binnen een uur.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23234
    InFINNityDeck
    Participant

    Gisteren hoorde ik dat de simulatie-batch-files het niet deden. Inmiddels staan er een update op mijn site, waarin ook die het doen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top