Sluiernevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Sluiernevel

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Musquetier
    Participant

Eerste mozaïek experiment van de Sluiernevel. 2 foto’s gemaakt met de TS 80/480mm APO refractor met de 0,8x reducer en de ZWO ASI 1600mm – Cool camera met Baader filters.
    Ene zijde : 3x Ha en 3x OIII @ 900 sec.
    Andere zijde: 7x Ha en 7x OIII @ 900 sec.

Groenewold
    Participant

Top! Ik lees net op de site van @chrisvdberge dat met smallband-filters, je een soort dark-sky condities hebt en je beter lang kan belichten dan veel subs (als de totale integratietijd gelijk is) voor de beste SNR (heel simpel gezegd, hij gooit er een hele berekening overheen, een aanrader). Dat lijk jij hier ook aan te tonen, ik zie weinig ruis. Maar ik denk dat je de boel nog wel wat kan opkrikken, komt wat donker over nog.

Theunissen
    Participant
    Theunissen
    Participant

Eerste mozaïek experiment

Fraai en veelbelovend!

Musquetier
    Participant

…Maar ik denk dat je de boel nog wel wat kan opkrikken, komt wat donker over nog.

zo dan?

Groenewold
    Participant

Jep en wellicht de achtergrond een tikkie omhoog, maar het is duidelijk dat je een heel goed signaal te pakken hebt, nice!

Musquetier
    Participant

Ik vermoed dat dat een beetje aan het door mij of de website toegepaste foto verkleiningsmechanisme ligt (ik moest hem zelf eerst terugschalen voordat ik hem überhaupt kon uploaden, het origineel is 5478 × 4095 pixels), als ik het origineel open toont hij iets lichter…

KeesScherer
    Participant

Je schrijft er niet bij welke software/stappen je gebruikt hebt Rob. Dat zou handig zijn m.b.t. mogelijke tips. Normaal gesproken moet het niet uitmaken in helderheid of je per paneel verschillende aantallen subs heb gebruikt.

Musquetier
    Participant

1) beide foto’s stacken, calibreren, star alignen en integreren
    2) RGB combination op beide foto’s (Ha als rood en OIII als groen en blauw)
    3) achtergrond beide foto’s gelijktrekken met CTRL-Click op STF en dan achtergrond parameter aanpassen
    4) zelfde met rood kanaal doen (om rood nevel gelijk te krijgen)
    5) beide HistogramTransformation
    6) StarAlignen in mozaiek-union mode (indien niet goed genoeg qua aanhechting terug naar 3)
    7) Wederom HT om samengestelde foto verder te stretchen
    8) SCNR om groen zweem te verwijderen
    9) Curves
    10) Unsharpening
    11) export naar TIF
    12) Kleuren nabewerking in Photoshop
    13) export naar PNG
    14) verkleind naar 1024×768 voor upload naar SN-forum

Ik heb DBE nog geprobeerd (zowel voor als na de samenvoeging van de twee masters) maar dat werd er niet echt beter op…

KeesScherer
    Participant

Ik zie dat er een paar belangrijke stappen missen, ik gebruik deze methode van lightVortexAstronomy en dat gaat altijd goed. Er zitten 2 mosaic stappen in, de 2e is GradientMergeMosaic. Toevallig gaat de tutorial ook nog over hetzelfde onderwerp.

Musquetier
    Participant

Die ken ik idd nog niet, daar ga ik vanavond eens naar kijken. Dank voor de tip!

Theunissen
    Participant

Waarom verkleind? Uploads van images tot 12Mb en bijlagen (niet foto’s tot 8MB) zijn mogelijk.

Musquetier
    Participant

Waarom verkleind? Uploads van images tot 12Mb en bijlagen (niet foto’s tot 8MB) zijn mogelijk.

De originele png is 36MB…

Theunissen
    Participant

Dat is weer een goede rede :-) … jpg laat te veel details sneuvelen?

Musquetier
    Participant

Dat is weer een goede rede … jpg laat te veel details sneuvelen?

Lukt misschien net, is 15,5MB

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top