Mozaïek van Paardekop tot M42

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Mozaïek van Paardekop tot M42

Tagged: ,

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #20684
    Moonen
    Participant

    Half november vorig jaar ben ik gestart met een “winterproject” om de Paardekopnevel te fotograferen in Ha en RGB. Ik kwam erachter dat de rotatie van de CCD gunstig stond om een mozaïek te maken van 3 panelen vanaf de Paardekopnevel tot en met M42. Omdat het nog lekker vroeg in het seizoen was (half november kon ik pas rond 23.30 uur starten) had ik goede hoop om het project af te ronden en plm 45 uur data totaal te pakken voordat Orion in de avondschemering zou verdwijnen ergens in maart. Ik hoef niemand hier uit te leggen dat het triest was met echt heldere nachten in Nederland. Ik zit nu –half februari geweest– op 32 uur totaal aan goede data (en ongeveer 16 uur aan slechte die in de prullenbak is verdwenen). En dan heb ik zo goed als ieder helder uurtje gepakt.

    RGB-data heb ik bijna genoeg (ongeveer 2 uur per kanaal en per paneel). Van de Ha-data mag er nog wel wat bij omdat ik flink wat frames heb die zijn geschoten bij een lage stand van het object, sluierbewolking en maanlicht. Een eerste sneak preview van de Ha data staat hieronder. Met name het middelste paneel mag wat Ha bij hebben. De aansluiting tussen het linkse en middelste paneel is bovenin nog niet helemaal lekker, maar echt mijn best heb ik nog niet gedaan op de bewerking. Dat los ik straks wel op in APP. Wordt vervolgd!

    #20686
    KeesScherer
    Participant

    Dat ziet er uit als voldoende Ha data inderdaad (Maar lastig te zeggen want je bent wat overboord gegaan met de ruisreduktie) De foto is trouwens niet te zien omdat je niet met de foto uploadknop hebt gewerkt.

    #20687
    Moonen
    Participant

    Dat klopt als een bus. Omdat het maar een tussentijds stackje was heb ik Topaz Denoise gebruikt. Die is niet erg subtiel met de ruis reductie. En v.w..b de bijlage: beetje roestig na lange tijd niets gepost te hebben hier. Komt goed. Ik heb afscheid genomen van FB en post nu weer hier en op AF…. :-)

    #20691
    Theunissen
    Participant

    Welkom terug! Ik heb de foto opnieuw voor je geupload.

    #20692
    Theunissen
    Participant

    Ik vind dit nu al een erg interessant resultaat, ik ben ben benieuwd naar het Ha + RGB eindresultaat.

    #20693
    Moonen
    Participant

    Welkom terug! Ik heb de foto opnieuw voor je geupload.

    Thx voor het uploaden van de foto. Zoals gezged: nog een beetje roestig na (te) lange tijd afwezig te zijn geweest. Zoals de vooruitzichten nu zijn qua weer kan ik deze week nog 3 (halve) nachten bijpakken voor de resterende RGB en het tekort aan goede Ha. Ik post het resultaat zodra Orion in de schemering verdwijnt. Tot die tijd wil ik proberen zoveel mogelijk data te pakken. Hoe ruisarmer de data des te makkelijker de bewerking wordt en des te beter het resultaat.

    #20694
    Guest
    Participant

    Ik vind dit geweldig, gezien de vaak puin omstandigheden in Nederland. Volhouden. Hieraan was ik nooit begonnen: Chapeau!

    Wim

    #20705
    Moonen
    Participant

    Met een helder weekend in het vooruitzicht waarin ik hoop deze mozaïek af te kunnen maken toch even een tussentijds resultaat. APP heeft de mogelijkheid om bij de integratie van de data ook een integratie te maken van alle kanalen gecombineerd, een soort kunstmatige luminance. Omdat ik meestal bewerk volgens de LLRGB-methode  (met dank aan Scott Rosen)  is dat voor mij een welkome toevoeging in APP.

    Ik heb daarom alle data die ik tot nu toe had (34+ uur heb ik uitgerekend vanmorgen) in APP bewerkt tot 3 stacks van deze kunstmatige L en die vervolgens –na bijsnijden en verwijdering van de gradiënten en lichtvervuiling– in APP aan elkaar “genaaid”. Een veelbelovend resultaat, hoewel ik nog niet tevreden ben met de “donkere hoek” bovenin op 1/3 van links en de ruis in het middelste paneel die naar mijn mening meer aanwezig is dan in de buitenste 2 panelen.

    #20752
    Moonen
    Participant

    Het project is bijna klaar. Vanavond de laatste avond voor wat extra Ha-data en dan is het gedaan met Orion: hij staat ‘s avonds als het donker is al voorbij het zuiden. Ik heb nu iets meer dan 42 uur aan data. Afgelopen week kwam ik er –gelukkig– achter dat de kern van M42 zwaar overbelicht is waardoor er totaal geen detail meer in te zien was. Ik heb daarom de afgelopen avond 20 frames per kanaal gemaakt in RGB en Ha van 1 minuut. Ik kan dan die stacks mooi verwerken in het originele paneel van M42 om de kern mooi uit te laten komen. Bijgaand de stack van deze ultra-kort belichte set.

    #20760
    Moonen
    Participant

    Gisteren de laatste opnamen gemaakt. Volgende week een weekje op vakantie en daarna verdwijnt Orion in de schemering. Ik heb in totaal bijna 48 uur aan data gelijkmatig verdeelt over de panelen, het meeste dat ik ooit aan een project heb gemaakt. In de vakantie die gigantische bak data maar eens bewerken, dan post ik het resultaat hier. :-)

    #20852
    Moonen
    Participant

    Het (voorlopige) eindresultaat. In totaal 518 opnamen gemaakt met in totaal 47 uur en 45 minuten aan data verdeeld over 3 panelen. Ik heb per paneel alle data gekalibreerd en gestacked in APP tot aparte stacks per kanaal en per paneel en daarbij meteen alle data in één keer gestacked tot een kunstmatige luminance (een prima functie in APP). Ik had van M42 2 sets data (een kort en lang belichte) omdat de kern uitgebrand was. In PI deconvolutie op alle luminance-stacks toegepast en daarna met een HDR-compositie de uitgebrande kern van M42 vervangen door die van de kort belichte set. Vervolgens in APP per kanaal alle stacks aan elkaar gezet tot 5 mozaïeken (RGB, Ha en L) en daarna de RGB en Ha samengevoegd tot een kleurenplaat. Verder bewerkt in PI en Photoshop met de LLRGB-methode.

    Ik ben best tevreden moet ik zeggen, maar kritiek is altijd welkom. Zo denk ik nog steeds een lichte overgang te zien tussen M42 en het middelste paneel, net links van the Running Man.

     

    #20853
    KeesScherer
    Participant

    Erg mooi geworden! Ik zie geen rare overgangen of andere problemen, gewoon erg goed.

    #20866
    Musquetier
    Participant

    Spectaculair mooi, deze zal het mooi doen op een canvas of op aluminium geprint aan de muur!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top