Nauwkeurige opnametijd DSLR fotos

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Nauwkeurige opnametijd DSLR fotos

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    han.k
    Participant

Momenteel ben ik bezig met het overhalen van de RAW naar FITS convertor voor ASTAP. Dit is een gemodificeerd programma van LibRaw library wat RAW files direct FITS schrijft. Naast de Julian Day schrijft het nu ook het keyword DATE-OBS naar de header. Dit is volgens de FITS standaard het begin van de exposure. Echter Siril en Pixel-Insight lijken de eindtijd van de exposure te schrijven. Dit wil ik nu testen met DSLR files en kan daar hulp bij gebruiken.

Ik heb zelf geen DSLR camera maar zoek naar RAW opnames (darks, lights) waarvan de start belichtingstijd nauwkeurig bekend is. Dat kan door een nieuwe DSLR opname (dark) van enige tientallen seconden belichtingstijd te maken en de starttijd op te schrijven op de seconden nauwkeurig. De klok in de camera moet dan ook goed staan.

Deze file dan met mij te delen zodat ik het kan testen. Je kan het natuurlijk ook zelf testen in Siril and Pixel-Insight. De laatste development versie van ASTAP moet het goed doen.

Ik kan alleen RAW opnames met mijn S7 telefoon maken en daar klopt dit. Het kan natuurlijk anders zijn bij CR2, CR3 NEF and andere DSLR camera formaten.

Aanvulling: Dat DATE-OBS staat voor de start tijd is niet zo zwart-wit. MaximDl sinds versie 6.24 schrijft naar DATE-OBS het “midpoint” van de belichting. Dit lijkt met slecht voor de standaard. In Astrometrica kan je het instellen maar default is begintijd:

DATE-OBS: Date and (optionally) time of the observation, given as character string. Both the ‘old’ format (‘dd/mm/yy’) and the ‘new’ format (‘yyyy-mm-ddThh:mm:ss[.ss]]) are supported. Using this keyword to specify both the date and time is recommended, but Astrometrica can also read just the date from this, and the time from other, non-standard keywords (see below). Wether the time corresponds to the start, middle, or end of the exposure, and the time zone is specified in the Program Settings.

Maar voor de meeste programmas staat DATE-OBS voor de begintijd. De FITS 4.0 standaard is daar ook heel duidelijk in:

The value of DATE-OBS shall be assumed to refer to the start of an observation, unless another interpretation is clearly explained in the comment field.

Han

han.k
    Participant

Ik heb een eerste rapport van een CR2 file. De tijd van exposure (exif) is voor de starttijd van de belichting. Dit is anders dan wat de RAW file van mijn S7 telefoon aangeeft. Deze geeft de eindtijd aan.  Blijkbaar hangt het af van de camera/software. Voorlopig houd ik aan wat de CR2 file doet. Dat betekend ook dat Siril and PI het correct aangeven voor (Canon) CR2 files. Nu is de vraag wat andere cameras doen.

Han

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top