NGC 1333; De Embryo Nevel omgeven door stof.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 1333; De Embryo Nevel omgeven door stof.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Schuurman
    Participant
    Na 3 maanden druilerig weer was het afgelopen week eindelijk weer eens ECHT helder met welgeteld 3 volledige nachten (en een grote opklaring de nacht ervoor) en ook nog eens bij nieuwe maan. Ik heb hier goed gebruik van gemaakt door het prachtige gebied rond NGC 1333 (de embryonevel) op de korrel te nemen. Dit is een zeer mooi gebied met vele moleculaire wolken, die zich nog veel verder uitstrekken dan het hier getoonde beeld, wat eigenlijk zeker vraagt om uitbreiding via een mozaïek in de toekomst.
    Opname is gemaakt in de nachten van 7 t/m 11 januari en bedraagt een totale belichting van 22 uur en 5 min (die 5 min doet het hem uiteraard 😜), 265x 5 min light, 50 darks, 25 flats, 25 darkflats.
    Telescoop: Skywatcher QUATTRO150 @F/3.45
    Camera: Altair Astro Hypercam 269C ProTec @0°C, 282 HCG, offset 150.
    Filter: Optolong L-pro
    Focuser: ZWO EAF
    Montering: Skywatcher NEQ6
    Guiding: QHY5 9×50 Finderguider
    Software: N.I.N.A (EQmod/ASTAP/PHD2)
    Pre- and Post-Processing: PixInsight (WBPP / starless [RC astro SxT] DBE / SPCC / RC astro BxT/NxT / GHS / SCNR / Dynamic Crop).
    • This topic was modified 1 month, 2 weeks ago by Schuurman.
    InFINNityDeck
    Participant

Dag Tim,

ja, die 5 minuten hebben het helemaal gedaan, wat een pracht van een plaat weer! Die stof-foto’s zijn echt jouw ding, zeg maar. Ik ben benieuwd naar de volgende.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Frank_Teunissen
    Participant

Erg fraai hoor.

Schuurman
    Participant

Ja, donker nevels zijn zeker mijn favoriete object type. En ik blijf er versteld van staan dat ze in deze pracht vanuit toch behoorlijk lichtvervuild gebied te vangen zijn.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top