NGC 2237 Rosettenevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 2237 Rosettenevel

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #23181
    van Overzee
    Participant

    In de periode van 21 t/m 27 maart zijn er aardig wat heldere nachten geweest. Een aantrekkelijk onderwerp leek de Rosettenevel. Een van de voordelen was, dat deze nevel om ca 23,00 uur achter het dak van ons huis verdween, zodoende werd het niet al te laat en kon ik het op deze manier het lange tijd volhouden. Vanwege het mooie weer kom ik de montering laten staan en hoefde alleen ’s avonds de telescoop te installeren. Tijdens de sessies heb ik nog een aantal balanseer problemen gehad, welke waarnemingstijd hebben gekost. Ik begin toch steeds meer twijfels te krijgen over de CGEM montering, die ik nu heb en ben toch aan het nadenken over een andere montering. Totaal heb ik ca 3,5 uur opnames van 2 minuten ieder gemaakt met een LPF filter.

    #23183
    KeesScherer
    Participant

    Hans, die balanceerproblemen zijn nog steeds te zien. Wat ging er fout? (Dit is het beeldcentrum)

    #23185
    van Overzee
    Participant

    Tja Kees, het is mij ook een raadsel. Volgens mij is, zo ver ik kan voelen,  geen speling in de dec as.

    Heb alleen wel de kijker om de dec as alleen horizontaal uitgebalanceerd. Dit leverde weinig verbetering op.

    Wel opvallend was, dat de Lacerta geen correctie om hoog gaf tijdens het volgen. Het calibreren leverde geen problemen op.

    Heb dit probleem al eerder gemerkt bij een object laag in het zuiden. het object beweegt zich tijdens de fototijd bijna horizontaal langs de hemel.

    Bij objecten die hoger staan heb ik tot nu toe geen problemen gehad.

    Volgens mij wordt het zaterdagavond helder en zal op M101 richten.

    Zal eerst met de hand ongeveer op het object richten en balanceren voordat ik de alignment doe.

    Misschien heeft iemand een idee wat er aan de hand is.

     

    #23189
    KeesScherer
    Participant

    Hans, de sterstrepen staan in de Dec richting. Zie vergelijking met een opname van mij met grid. Dat zou betekenen dat er speling in Dec is en wanneer je PHD2 gebruikt dan is dit te voorkomen door het uitschakelen van correcties in Dec in 2 richtingen. Wel even proberen welke richting dan gekozen moet worden.

    Zie ook: “PHD2 autoguiding  deel 2” dit deel” dus een correctie in Dec zal de motor vanuit stilstand in beweging zetten. En wanneer opeenvolgende correcties in Dec niet de zelfde richting hebben kunnen we te maken krijgen met de effecten van speling in de Dec aandrijving (Backlash). Afhankelijk van de kwaliteit van de montering zou het nodig kunnen zijn om de stand “Auto” (onderin history grafiek) aan te passen naar b.v. “North” of South”. In de “north” of “south” stand zal voor Dec maar in 1 richting een correctie worden doorgegeven. De ingebouwde module “guiding assistant” doet o.a. een meting van Declinatie backlash en PHD2 kan hiervoor compenseren zodat dan niet meer de “north” of “south” optie nodig is.”

    #23190
    van Overzee
    Participant

    Nogmaals bedankt Kees.

    Zelf heb ik de lacerta MGEN, ben aan het zoek naar jouw opties. In de handleiding van de CGEM montering heb ik ook het een en ander gevonden.Ben er mee bezig.

    Hans

    #23203
    van Overzee
    Participant

    Ha Kees het lek is boven water. Een tijdje geleden ben ik met de Star Adventurer bezig geweest. Dan moet je de Dec as uitschakelen door een 1 door een 0 te vervangen alleen de RA as wordt gecorrigeerd.. Later heb ik hem weer aangezet door de 0 door een 1  te vervangen. Vanavond zag ik weer dat alleen weer de RA as werd gecorrigeerd. Ben toen verder het programma in gegaan en zag dat bij de optie backlash de Dec as stond uitgeschakeld. Dit wordt dus blijkbaar niet automatisch terug gezet. De Dec as heb ik weer geactiveerd en nu maak ik 5 minuten opnames van M101 met ronde sterren. Nog hartelijk  dank voor je meedenken. Groet, Hans

     

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top