Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › NGC 7000 een gedeelte met de Cygnus Wall
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 4 years, 3 months ago by
Verheijen.
-
AuthorPosts
-
January 22, 2022 at 19:57 #26412
VerheijenParticipantDeze opname dateert van vorig jaar genomen met de Boren Simon op F 2,8 en de STT 8300 M met narrowband filters maar zo gestapeld dat het een kleuren opname werd. Ook heel aardig om te zien. Voor elk filter werd 10 opnamen gemaakt van 5 minuten dus in totaal 150 minuten of 2,5 uur op 25 juni 2021 onder een kraakheldere hemel. Het zaakje stond op een G 11 en er werd gevolgd met de volg chip van de camera. Die gaf geen krimp na 2,5 uur. Dat bewijst dat de pool afstelling bijzonder nauwkeurig was. De poolzoeker van de G 11 is bijzonder nauwkeurig maar soms is het moeilijk om in het donker de ster Kochab te zien. Dat komt ook omdat ik wat staar in beide ogen heb, daarom heb ik moeite om deze ster te zien. Met verlichting gaat het een stuk beter maar ik doe dat liever in de schemering. De bewerking geschiede eerst met de software van de camera, dat doe ik niet meer bij toekomstige opnamen want hierdoor ontstaan artefacten. Er zijn mogelijkheden genoeg om te bewerken in andere software. Maar deze opname is verder bewerkt met Nebulosity 4.4 en een paar tools van PI en PS 5.1 Bedankt voor het kijken. Ik dacht laat ik maar eens een opname plaatsen met dat huidige slechte Weer waar geen einde aan komt. Ik hoop binnenkort op betere tijden.
January 23, 2022 at 13:39 #26413
Frank_TeunissenParticipantMooi scherp, maar wel wat teveel roze. Kleurbalans is niet zo best helaas. Kun je dit niet verbeteren, Hans?
January 23, 2022 at 19:28 #26415
VerheijenParticipantBeste Frank, het is meer persoonlijke smaak. Er zijn op Astrobin die hem mooi vinden. Ik kan hier ook niets aan doen, smaken verschillen nogal en ik vond hem zo mooi over komen. Dat jij er anders over denkt is jou goed recht. Ik ben nu eenmaal geen kudde dier de een vind hem mooi en de ander niet. Daar valt niet over te twisten. Ik zie dagelijks op diverse fora verschillende weergaven van dit object en sommige bevallen mij ook niet dat is nu eenmaal de keuze van de auteur. Daar ga ik zelf nooit commentaar op geven. Er zijn zoveel variaties in het bewerken. Ik hou nu eenmaal van experimenteren wat mij mooi lijkt. Ik hoop dat je mijn visie accepteert. Met vriendelijke groet, Hans.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.