NGC 7129 en 7142; Tarten aan de ongeschreven wetten der astrofotografie?

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 7129 en 7142; Tarten aan de ongeschreven wetten der astrofotografie?

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #27115
    Schuurman
    Participant

    Afgelopen week heb ik een project ondernomen waar iedere normaal denkende astrofotograaf helemaal niet aan zou beginnen onder onze huidige omstandigheden, namelijk het fotograferen van een reflectienevel in een achtergrond van donker stof en onder bijna volle maan. Om te zien wat er mogelijk zou zijn, heb ik in totaal 7 nachten belicht, gedurende zo’n 4,5 uur per nacht, voor een totale belichting van 31 uur en 48 minuten. Ik was benieuwd naar hoe de maan zou storen en of het überhaupt mogelijk zou zijn het donkere stof in de omgeving zichtbaar te krijgen. Mijn conclusie is voorlopig dat als je maar lang genoeg belicht en zorgt dat je objectveld niet direct in de buurt van de maan ligt, er heel veel mogelijk is. Daarnaast is deze opname gemaakt zonder enige vorm van filtering, behalve het UV/IR cut filter dat standaard al in de camera aanwezig is.

    Opname details:
    31 uur en 48 minuten belicht gedurende de nachten van 6 op 7 t/m 13 op 14 augustus (met uitzondering van 11 op 12), start opnames gemiddeld rond 22:45, einde gemiddeld rond 3:15, maanfase oplopend gedurende de periode van 56% tot 100%.

    636×180 subs, TEC 0°C, gain 565, offset 25, gemaakt met CCDciel, preprocessing in DSS 4.2.6 met 50 darks, 50 flats en 50 bias frames. Post-processing in PixInsight gebruikmakend van Dynamic Crop, Linear Fit, ABE. DBE, ATrousWavelets Noise Reduction, Deconvolution, Histogram Transformation, Masked Stretch, HDRMT, LHE, Saturatie via Curves en LRGB combination (er is dus gebruik gemaakt van een synthetische luminance op basis van de OSC data)

    Apparatuur:
    Skywatcher BK200P @F5 Newton (20 cm) / MPCC mkII
    NEQ6 / EQmod / CdC
    QHY5 / 9×50 Finderguider / PHD2 (guiding gem rond de 0.30 arc sec)
    Altair Astro Hypercam 269C PRO TEC
    LPM (DIY SQM) van 19.30 (6/7-08-2022), dalend naar 17.30 (13/14-08-2022)

    Al met al een leuke en leerzame ervaring.

     

     

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top