NGC 884 en NGC 869

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 884 en NGC 869

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    van Overzee
    Participant

De dubbele sterrenhoop  NGC 884 en NGC 869 in het sterrenbeeld Perseus in de nacht van maandag (17/9) op dinsdag (18/9), de locatie was net iets door noord-oostelijke  richting.

De eerste foto is genomen om 23,20 uur, de Maan was toen nog steeds  niet onder, de dubbele sterrenhoop bevond zich toen ca 50 gr boven de horizon.

De laatste foto is genomen om 0,30 uur de dubbele sterrenhoop bevond zich toen ca 60 gr boven de horizon. Op mijn locatie is de noordelijke richting altijd het donkerst.

In het oosten is Schiphol en in het zuiden het centrum van Haarlem en in het noorden Tata-steel

Ik kon 4 minuten belichten zonder het light pollution filter.

Dit was toch wel een openbaring, afgelopen jaren haalde ik de 2 minuten niet zonder het LPF filter.

De belangrijkste oorzaak is denk ik de geinstalleerde letverlichting in de wijde omgeving.

Vroeger was de gemeten SQM waarde maximaal ca 19,25.

Nu heb ik gemiddeld een SQM-waarde van 19,4 gemeten in het zenit.

Toen ik om 2,30 uur de zaak afgebroken had,  mat ik een waarde van 19,55.

Ongelofelijk ik kon vaag de melkweg zien, nog nooit eerder vertoond!!

Ik weet niet wat jullie inzichten hier over zijn ?

Al met al is die let verlichting naar mijn ervaring een gigantische verbetering, ondanks alle negatieve berichtgeving hierover.

In de komende weken zal ik proberen om de Hart- en Zielnevel op te nemen en kijken of hiervoor het zelfde geldt.

Opname 12x 4 min ISO 400 met Flats,  Darks en Bias bewerkt  in APP.

Locatie Haarlem -Noord.

Set up:

• TOA 130 mm refractor F7,7
    • CGEM montering
    • ZWO volgkijker 60 mm F4,6 met Lacerta MGEN guider
    • Canon 600D (mod)
    • Geoptics flat field generator

Groenewold
    Participant

Je opnames zijn echt met sprongen vooruit gegaan Hans! Lekker goede kleur ook in de sterren, ondanks de maan.

KeesScherer
    Participant

Ja, het is toch wat met die LED verlichting. De sterkleuren zijn mooi gelukt, alleen jammer dat de achtergrond geclipped is, de hele linkerkant van het histogram is verdwenen.

Groenewold
    Participant

Hee dat had ik niet eens zo verwacht, ik dacht dat als je lichte ruis nog in de achtergrond kon zien dat het juist niet geclipped was.

van Overzee
    Participant

Ha Kees, bedankt voor je opmerking. Ik ga de foto opnieuw bewerken.

Inderdaad de linkerzijde van de histogram is verdwenen.

van Overzee
    Participant

Het plaatje met wat meer linkerkant van het histogram, ofwel minder donker.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top