NGC 891 op 4 en 5 september 2021 met NINA

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 891 op 4 en 5 september 2021 met NINA

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

De laatste heldere nacht met voldoende uren om flink wat dat te verzamelen is alweer zolang geleden dat je bijna zou vergeten hoe deep-sky imaging ook alweer werkte. Gelukkig niet helemaal en dus is er weer een nieuwe plaat te bewonderen. Ditmaal was NGC 891 aan de beurt, een spiraalvormig stelsel dat we hier vandaan op z’n kant waarnemen en onderdeel is van de NGC 1023 groep die zich op circa 20 miljoen lichtjaar van de aarde bevindt. NGC 891 ligt met circa 30 miljoen lichtjaar zelfs nog iets verder weg dan het gemiddelde van de groep.

Het sterrenstelsel heeft een massa van circa 3.2 x 10E11 zonsmassa’s, een diameter van 60.000 lichtjaar en een magnitude van circa 10.1. Ook eromheen zijn nog heel wat stelsels te zien, een aparte geannoteerde versie van de plaat laat de namen zien.

Opname gemaakt met de SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO EFW, ZWO LRGB filters en ZWO ASI1600MM Pro Cool. Voor deze opname werden 200 subs van 60 seconden in luminance en 94 subs van 120 seconden in R, G en B genomen. De totale integratietijd komt daarmee op 764 minuten, oftewel circa 12 uur en drie kwartier.

Het is voor de eerste keer dat ik opnames met NINA gemaakt heb. Ook de flats en darkflats zijn met NINA gemaakt en ik kan niet anders zeggen dat dit zeer goed bevalt. Belangrijkste reden om van SGP op NINA over te stappen was het gebrek aan ondersteuning bij SGP en de aanschaf van de Esprit 80ED. Tijdens de tests die ik met die kijker deed, kwam ik erachter dat ik nu echt vastliep door de matig geïmplementeerde dome-controller van SGP dat geen side-by-side opstellingen ondersteund, waardoor de opening van de koepel niet goed voor de kijker komt. Verzoeken door mij en anderen dit aan te passen werden niet gehonoreerd (zelfs niet beantwoord), net zomin als de toezegging de koepelaansturing tussen het integreren door te implementeren (nu gebeurt dat tijdens het integreren, niet zelden met negatieve gevolgen voor de subs door tegenreactie van het observatorium).

NINA daarentegen heeft in de dome-controller wel de side-by-side opstelling geïmplementeerd. Op dit moment vinden dome-slews nog wel tijdens het integreren plaats, maar er is mij beloofd dat dit op zeer korte termijn opgelost wordt (binnen enkele dagen). Ook een paar andere bugs werden binnen een dag na melding reeds opgelost.

Voor mij is NINA dus een flinke stap voorwaarts, hierbij dus het eerste resultaat. De volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Musquetier
    Participant

“Op dit moment vinden dome-slews nog wel tijdens het integreren plaats, maar er is mij beloofd dat dit op zeer korte termijn opgelost wordt (binnen enkele dagen).”

@Nicolàs: wat bedoel je hier met integreren (tijdens het maken van opnames)?

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Rob,

ja, tijdens het maken van de opname. Onze koepel weegt 450kg en het opstarten ervan zorgt voor trillingen en een tegenrotatie van de constructie waar die op rijdt. Afhankelijk van de positie van de kijker is dit wel of niet zichtbaar in de sub die op dat moment geschoten wordt. Het is een kleine moeite om die dome-slews uit te stellen tot het moment dat de sub gedownload wordt, zeker als dit via de ASCOM-driver gebeurt. NINA werkt met native drivers en is dus veel sneller met downloaden, maar dat is een kwestie van een settle-time inbouwen zodat de montering tot rust kan komen voordat de volgende sub gestart wordt.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

van Overzee
    Participant

Ha Nicolas,

Er staat heel wat meer interessante informatie op je foto.

Links onder staan een aantal sterrenstelsels van het cluster Abell 347, het cluster  bestaat uit ca ca 27 sterrenstelsels

De afstand van dit cluster is ca 230 lichtjaar en heeft een roodverschuiving van 0,0187.

Groet,

Hans

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Hans,

fraai, niet? Die geannoteerd versie waar ik naar verwees laat die sterrenstelsels mooi zien. Nog verder naar links en onder zitten nog meer stelsels, maar de ZWO ASI1600MM was te klein. Wellicht toch maar eens een reducer erbij kopen…

Nicolàs

van Overzee
    Participant

Ja inderdaad Nicolas een mooie plaat.

Vraagje welk programma gebruik jij voor de annotatie?

Dat ziet er mooi uit.

Astrometry.net vind ik er een beetje grof uitzien.

Vast bedankt.

Groet, Hans

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Hans,

ik gebruik ASTAP, die heeft verschillende mogelijkheden hiervoor en kan vervolgens het plaatje opslaan.

Nicolàs

van Overzee
    Participant

Bedankt!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top