NGC7000

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7000

Tagged: 

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Defesche
    Participant

NGC7000 ook opnieuw met APP/PI

KeesScherer
    Participant

Het lijkt erop dat het uitgangsmateriaal niet geweldig is, met gebrek aan scherpte. Ook heb je zo te zien erg veel ruisreduktie toegepast. Had je de technsche gegevens al eerder gepost?

Defesche
    Participant

Hallo Kees,
    het betreft 20 lights, 10 darks iso 1600 90 sec belichting met eos550d (unmod) en Tamron op 150mm op SA-montering einde vorig jaar geschoten. Ik heb deze aan het einde van een sessie snel nog erbij geschoten, vandaar de geringe aantallen.
    Ik zag op het resultaat (evenals die ik vroeger had gepost) nogal wat diagonale strepen lopen en daar ik aan het oefenen was met MultiscaleLinearTransform mbt ruisreductie (nog geen ervaring mee) heb ik getracht er zoveel mogelijk storende effecten te verwijderen.
    Ik ben nog steeds in de oefenfase en heb ook veel moeite (door mijn niet al te beste ogen) om een resultaat te beoordelen. Zo zie ik ook heel moeilijk of een resultaat te hard is bijvoorbeeld.

KeesScherer
    Participant

Toch zou je om te beginnen het scherpstellen kunnen aanpakken, daar zijn prima hulpmiddelen voor zoals de FWHM waarde die Backyard EOS laat zien of het gebruik van een Bahtinov masker.

Groenewold
    Participant

Zoals Kees aangeeft is het inderdaad een combinatie van niet helemaal scherp zitten en een veel te agressieve instelling van de ruis-onderdrukking. Het weghalen van strepen e.d. met ruis-onderdrukking is eigenlijk niet een goede werkwijze, de strepen zijn waarschijnlijk zaken welke je met darks en bias weg zou moeten kunnen halen. Ruisonderdrukking pas je, eventueel, dan nog zeer subtiel toe voor het willekeurige ruis-signaal.

Defesche
    Participant

Allebeide dank voor advies. Ik gebruik AstroPhotograpyTool (equivalent van BYE) en daar zitten ook tools in voor het scherpstellen. Tot nog toe heb ik mij beholpen met liveview met vergroting van 10x. Blijkbaar zie ik het ondanks dat nog niet goed genoeg om de scherpstelling te kunnen beoordelen. Ga de scherpstelhulp van APT volgende keer bekijken, die geeft een numerieke waarde van de scherpstelling.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top