Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › NGC7023 – Grandpre
- This topic has 8 replies, 4 voices, and was last updated 6 years, 6 months ago by
Van Kleef.
-
AuthorPosts
-
November 1, 2019 at 22:44 #22491
Van KleefParticipantDe weersverwachtingen voor het Astroforum Grandpre weekend waren tamelijk wisselvallig. Dat heeft mij er echter niet van weerhouden om toch af te reizen. Het begon ook wel ietwat te kriebelen na het noodgedwongen – vanwege een blessure- moeten afzeggen van het Grandpre weekend eind september georganiseerd door Sterrenwacht Rijswijk en de aanschaf van een nieuwe camera (ZWO ASI071MC Pro). De voornaamste redenen voor mij om over te stappen van DSLR naar de ASI071 waren: de mogelijkheid om te koelen en om voortaan met beduidend kortere belichtingen minimaal gelijkwaardige resultaten te kunnen behalen. Vanwege ons wisselvallige klimaat een niet te onderschatten voordeel :-)
Om geen tijd te verliezen aan het afstellen van de OAG besloot ik om een 80/400 guidescope piggyback op de Newton te monteren. Het plan is om t.z.t. m.b.v. de OAG te gaan guiden (ZWO ASI178MM) en de setup te gaan besturen met een Asiair.
De verwachtingen voor de eerste avond waren voor een astrofotograaf niet echt hoopgevend. Geen probleem, genoeg dingen om uit te zoeken en toch nog maar even een poging wagen of het guiden met de OAG wellicht toch zou lukken. Om half 2 werd het bewolkt en kon de hoes over de setup.
De 2<sup>e</sup> avond leek eigenlijk een herhaling van de 1<sup>ste</sup> avond te worden maar om een uur of 11 stonden we toch onder een fraaie transparante hemel! Mooi, toch maar eens een object in beeld zetten en het guiden opgestart. Gekozen voor Gain 50, offset 12, koelen tot min 5 en een belichtingstijd van 150 sec.
De volgende dag de opnames bekeken en geconstateerd dat er wat tilt in de optische trein is geslopen en dat wellicht de afstand corrector – sensor nog aanpassing behoeft. Werk aan de winkel dus.
Montering: Avalon Linear
Telescoop: ONTC Newton 200/800 met TS Wynne 2,5”corrector @ F3.8
Image camera: ZWO ASI071MC Pro
Belichting: 95 minuten (38 keer 2,5 minuten)
Guidescope: TS 80/400
Guide camera: Lodestar X2
Gekalibreerd met 30 Darks, 120 Bias en 15 Flats
Datum: 26-10-2019
November 2, 2019 at 09:30 #22493
KeesSchererParticipantEen geslaagde opname! Een paar vragen: Waarom heb je de apparatuur niet eerst getest in Nederland? Juist het testen en afstellen gaat prima onder mindere condities en dan weet je tenminste dat je met een goed afgestelde set naar de donkere lokatie vertrekt.
November 2, 2019 at 15:35 #22495
Van KleefParticipantMijn testomstandigheden zijn verre van ideaal. Geen balkon of terras of tuin en dan ook nog eens woonachtig in hartje Rotterdam. Wel kan het raam open. Het testen levert dan mooie ronde sterren op maar wel met met een FWHM van 10>. Soms vind ik zowaar zelfs een guidestar ;) De voorbereiding gebeurd dan ook voor zover mogelijk thuis in de woonkamer en het testen dient dan helaas on site te gebeuren. Ik probeer zo’n 5 keer per jaar voor een meerdaagse trip naar Frankrijk of Duitsland af te reizen waarbij ik met mezelf afspreek om niet teveel tijd aan het testen te besteden. Mocht iets niet lukken dan treedt al snel het backupplan in werking (terug naar de oude configuratie). Nu was de voorbereiding beperkt aangezien ik pas twee dagen voor vertrek de camera ontving en ik op de dag voor vertrek – na veel gebel – het zoek geraakte pakketje met het benodigde adaptertje bij een ophaalpunt op kon halen :-)
November 2, 2019 at 15:48 #22496
KeesSchererParticipantMooi uitzicht Dick! Tsja met zo weinig tijd zat er inderdaad niets anders op. Wanneer ik zo de opstelling zie dan lijkt het niet de meest portable combinatie. Een 80 mm APO op een lichte montering is wat prettiger verplaatsbaar.
November 4, 2019 at 01:03 #22499
Van KleefParticipantAch, met een beetje aandrukken past alles goed in mijn auto;)
November 4, 2019 at 16:24 #22500
InFINNityDeckParticipantIk vind het een stoere opstelling! Wat heb je nog meer piggy-back erop zitten en bevalt die Avalon Linear een beetje?
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
November 4, 2019 at 23:43 #22508
van OverzeeParticipantNovember 7, 2019 at 07:46 #22516
Van KleefParticipantDe gezelligheid compenseert gelukkig veel! Oktober is per definitie helaas een vervelende maand qua weer…. Ik probeer dan ook bij voorkeur pas lastminute een trip te plannen. In dit geval heb ik mij echter al enige tijd geleden aangemeld en achteraf gezien heeft dat goed uitgepakt :-)
November 7, 2019 at 07:59 #22517
Van KleefParticipantDe Avalon Linear heeft mij tot nu toe nog nooit in de steek gelaten en is dus een fijne montering om mee te werken. Ook nog enigszins transportabel. De payload is acceptabel (20 kg), maar wel oppassen aangezien de belt driven montering nogal windgevoelig is! Niet geheel onbelangrijk: First class service van de eigenaar van Avalon :-) Je moet er niet raar van opkijken indien je op een op zondagmorgen verstuurde email zondagavond al een reactie hebt ontvangen.
Op de Newton zit momenteel een 80/400 volgkijker en een zoeker. Dit is tijdelijk aangezien ik binnenkort weer de OAG ga gebruiken. Eerst maar eens de ASIair aan de gang zien te krijgen. Alhoewel de INDI Avalon Stargo een goed werkende driver is, werkt deze helaas nog niet i.c.m. de ASIair. ZWO en Avalon zijn hier op mijn verzoek mee aan de slag gegaan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.