NGC7822 met veel neveligheid

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7822 met veel neveligheid

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    van der Hoeven
    Participant

NGC 7822 is een emissienevel in Cepheus, op ongeveer 3000 lichtjaar afstand.

Het is een wild, chaotisch deep-skygebied waar jonge sterren worden geboren, hun krachtige straling ioniseert het omringende gas en laat het gloeien. Deze energetische sterrenwinden duwen ook gas weg en creëren zo ook de stoffige stromen en pilaren die in de nevel worden gezien. In deze donkere, stoffige gebieden worden waarschijnlijk nieuwe sterren geboren, maar de krachtige straling die de lichtemissie van NGC 7822 voedt, vernietigt ook het kosmische gas en stof dat nodig is voor de geboorte van sterren, waardoor ze effectief van hun bron worden afgesneden.

(bron: http://www.skyatnightmagazine.com/astrophotography/nebulae/ngc-7…)

Deze afbeelding is gemaakt door een combinatie van opnamen die in 2014 en 2017 zijn gemaakt met een Takahashi FSQ106 met een SXV-H9 in 2014 en mijn TMB92ss met een QSI583ws in 2017. Met behulp van recente verbeteringen in astropixelprocessor kon ik deze opnamen eindelijk combineren in één resultaat waardoor vooral de centrale delen in meer detail tevoorschijn kwamen.

De verwerking is volledig gedaan met behulp van astropixelprocessor en Adobe Photoshop.

Deze regio is best interessant en ik denk dat mijn volgende project zal zijn om het gebied rond de nevel uit te breiden, omdat er veel meer mooie neveligheid in deze regio is.

KeesScherer
    Participant

“waardoor vooral de centrale delen in meer detail tevoorschijn kwamen”. Dat wilde ik graag zien en nam voor de vergelijking de bewerking die je in 2020 hebt gemaakt. Behalve het verschil in bewerking (2020 vs 2021 versie) is er voor de 2021 versie 16×1800 sec Ha extra gebruikt. Maar ik zie juist een afname van detail i.p.v. een toename, zie het gebied bij de pijl. Wel is er veel minder ruis te zien in de 2021 bewerking.

van der Hoeven
    Participant

Ik zal daar eens naar kijken. Maar de 2020 versie was een veel kleiner deel van het totale plaatje omdat ik toen het niet voor elkaar kreeg om de opnamen goed te integreren met het totale beeldveld. Ik heb het vergeleken met de originele opname uit 2016 en daar was wel meer detail te zien, mede omdat ik toen door de ruis de grootte van het beeld moest reduceren. Maar ik zal eens kijken of ik de opnamen van 2020 nog kan integreren in het geheel. Zou wel interessant zijn.

van der Hoeven
    Participant

Hier zie je goed het verschil tussen de 2 opnamen. Er is sowieso wat anders in de kanalen verdeeld en de laatste opname laat naar mijn mening toch betere details zijn met veel minder ruis inderdaad. Dat vind ik zelf een stuk prettiger om te zien.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top