nieuwe controller voor mijn Gemini G42 montering

Activity Forums Astrotechniek Automatisering nieuwe controller voor mijn Gemini G42 montering

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Tielemans
    Participant

Dag allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik weer actief met astrofotografie bezig. Een rede waardoor ik er mee gestopt was, was het feit dat de Gemini G42 weliswaar een beest van een montering is, hij ook lastig is te temmen! Met name het probleem dat het mij niet lukte om te automatiseren was lastig. Op een bepaald moment lukte het zelfs niet meer om via Stellarium een goto te doen. Als je te veel tegenslagen krijgt in deze toch al ingewikkelde hobby kan de moed je in de schoenen zinken.

Maar, hier ben ik weer, en er moest wat gebeuren! Na weer veel gepruts om een ASCOM driver te vinden en vragen op dat andere forum, hebben we gekozen voor Onstep. Dit is een besturingssysteem voor stappenmotoren. Ik zeg WE omdat Rob en Nicolas mij wel heel veel geholpen hebben met de verwezenlijking.

Na wat onderzoek heb ik gekozen voor een  Chinees merk: Terrans Industry. Na een flinke levertijd kwam er een klein besturingskastje met een los bedienkastje en twee stappenmotoren.

Het is bij het installeren mogelijk gebleken de bestaande motoren te behouden. Met gegevens van de oorspronkelijke controller konden we de juiste elektrische aansluitingen overnemen. Het installeren was eigenlijk tamelijk eenvoudig en het is Rob gelukt om de juiste aansluitstekker te vinden, zodat er eigenlijk niets aan de oorspronkelijke constructie is gewijzigd. Ook met de sobijhehrende software ging het makkelijk. misschien is het een nadeel dat je het Onstepkastje alleen via wifi kan benaderen, hoewel dat alleen nodig is voor het wijzigen van instellingen.  Alle drivers en installaties in NINA waren ook zo voor elkaar.

Op de volgende heldere avond zijn we gaan testen, want het was aanvankelijk niet duidelijk wat de juiste instelling moest zijn om de motoren precies op de juiste snelheid te laten lopen. Het heeft te maken met het aantal stappen waarin de motoren een volledige ronde maken en daarin het aantal substappen, gedeeld door 360 graden maar ook in de aandrijving van Onstap zit ook een bepaald getal wat daarmee verhoudt. Ik moet bekennen dat dit toch een puzzeltje was waar we geruime tijd mee bezig zijn geweest. Goto’s via Stellarium werden opgevolgd, maar kwamen verkeerd uit; Dus we hadden de verkeerde verhouding bij het aantal stappen voor de motoren ingevoerd.

We zijn met de ZWOcamera op “loop” met belichtingen van 4 seconden gaan belichten op een willekeurig stuk hemel en kregen steeds een streeppatroon. Dat we konden laten veranderen door een ander aantal stappen in te stellen. Dan weer langere strepen; te traag, dan weer te snel, ook weer strepen, Inmiddels keek Nicolas mee via AnyDesk en uiteraard berekende juist hij wat de afwijking was en kwam tot de conclusie dat we een waarde over het hoofd hadden gezien in de beschrijving van de oorspronkelijke maker van mijn montering, wat precies overeen kwam met zijn berekening. Dit hebben we verandert, en Nicolas voorspelde: nu gaat hij het doen, en inderdaad, de volgende foto had keurige puntsterren! Succes!

Meteen een goto gedaan, inclusief flip, en de telscoop stond op de gewenste ster! Kijk dat geeft de burger moed!

Inmiddels kan ik in NINA een volledige sessie programmeren inclusief platesolving en parkeert mijn montering na afloop! Dit lukte nooit met de oude Pulsar controller.

De grap is dat ik voor ik nog geen 300 euro weer een prima montering heb, waar ik voor een alternatieve minstens een duizend of vier kwijt was!

Ik zal niet zeggen dat alle problemen nu opgelost zijn, er zijn nog genoeg uitdagingen, maar dit technische aspect vind ik ook zo aantrekkelijk in deze hobby.

En volgens mij zijn er de laatste jaren met name door de Chinezen wel veel mooie oplossingen op de markt.

dus, ik kan weer vooruit, op naar mooie plaatjes!

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top