Noord America Nevel NGC7000, Canon 6Da

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Noord America Nevel NGC7000, Canon 6Da

Tagged: 

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Dit is “bijvangst” van een paar opnamesessies. NGC7000 stond mooi hoog aan de hemel aan het begin van de avond en mijn hoofddoel nog niet hoog genoeg. Vorig jaar had ik 17 x240 seconden iso1600 gemaakt met de Esprit100/Canon 6Daen IR/UV cut filter. Op 5 en 6 december heb ik daar nog 64×240 seconden bij gemaakt, in totaal 5.4 uur. Gestacked in DSS in 2 groepen met elke groep Flats/Bias. Verwerkt in Pixinsight en daarbij viel na kleurcalibratie op dat er veel meer blauw in zat dan mij vorig jaar was opgevallen. Meestal zie je de NA nevel weergegeven in H-alpha rood, maar na wat vergelijkingsmateriaal bekeken te hebben in met name bi-colour (Ha+O III) is de kleurweergave in deze opname helemaal niet zo verkeerd, het blauw is O III….

Flickr: https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/30739992723/

Astrobin: http://www.astrobin.com/275698/

Theunissen
    Participant

Fraai wederom, bijna “uiteraard” bevalt de saturatie mij wederom goed.

Groenewold
    Participant

Bijvangst… haha

Super! Vind alleen de achtergond net wat te zwart, maar dat is altijd persoonlijke smaak.

KeesScherer
    Participant

Bijvangst… haha Super! Vind alleen de achtergond net wat te zwart, maar dat is altijd persoonlijke smaak.

Persoonlijke smaak of statistiek, wanneer we kijken naar de statistiek van dit stukje golf van Mexico in preview 1 dan vind ik dat niet heel te donker met 863 R, 949 G en 1500 R  (0.07 op een 0-1 L schaal). (Geen kwestie van clipping in elk geval, dat krijg je altijd wanneer je de lensdop op de kijker laat zitten :-) )

Groenewold
    Participant

Hahahahahaaa, schitterend. Nee clipping is het nu ook weer niet, meer het contrast tussen achtergrond en nevel. Of ik ben gewoon zulke goede data niet gewend, dat kan ook. ;)

Theunissen
    Participant

dat krijg je altijd wanneer je de lensdop op de kijker laat zitten ?

Toen ik wat verder op externe sites keek begreep ik deze opmerking :-) … Ik had laatst wat uitgerekte sterren, had ik de montering niet aangezet :-) :-)

KeesScherer
    Participant

De opname heb ik later ook op CN gepost en daar is een informatieve discussie ontstaan m.b.t. de kleuren. (hopelijk als gevolg van de suggestieve topic titel…).

Groenewold
    Participant

Ha, mooi! Hier stoei ik zelf ook weleens mee, kunst versus wat is echt, etc.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top