Pickerings Triangulum Wisp in Cygnus.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Pickerings Triangulum Wisp in Cygnus.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Bijgaande opname wou ik niet onthouden voor onze forum leden vanwege het feit dat het een aardige opname is. De opname dateert van 21 juli 2020 gemaakt met de Boren Simon op F 2,8 en een one shot camera, de ST 4000 XCM van SBIG met een filter van Optolong L- Extreme 2. Het hele zaakje stond op een G 11 montering van Losmandy en er werd gevolgd door de volg chip van de camera, de TC 237.

Na de opname is het RAW beeld eerst bewerkt met het programma van de camera zelf. Daarna met Maxim Dl 5.1 en Photoshop versie 5.1

Als laatste wens ik alle forum leden een voorspoedig nieuwjaar en dat er eindelijk een einde komt aan de pandemie. Bedankt voor het kijken. En ik wil er nog aan toe voegen als je vragen hebt omtrent deze opname stel ze gerust.

Groenewold
    Participant

Gelukkig nieuwjaar Hans! Mooi signaal, alleen lijkt de achtergrond wat overbewerkt te zijn. Gebruik je sharpening of iets als deconvolutie in PixInsight? Die moet je niet te agressief zetten, detail gaat wat verloren in de nevel ook daardoor.

InFINNityDeck
    Participant

Hans,

Het is mij ook al een paar keer opgevallen dat je sterren erg hard zijn, er zit vrijwel geen zacht randje omheen zoals je zou verwachten (zie bijgesloten afbeelding waarin links jouw opname 300% vergroot te zien is naast een opname van mij). Als je het signaal in een grafiek zou plotten, dan behoort een ster eruit te zien als een soort van Gaussische kromme, maar bij jouw opnames ga je direct van een achtergrond signaal naar vrijwel volledig wit, iets dat ook te zien is aan het histogram (die is rechts aan het clippen). E.e.a zou ook wel eens door een teveel aan contrast veroorzaakt kunnen worden, maar ik denk dat Vincent (@supernov) gelijk heeft dat je de deconvolutie iets te enthousiast hebt toegepast.

Maar ja, wellicht dat je dit mooier vindt, het is uiteindelijk een kwestie van smaak. ;-)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Verheijen
    Participant

Dat is gekomen door de software van de camera zelf. Ik pas meestal DDP toe en die geeft vaak vervormingen. Ik gebruik ook TOPAZ DE NOISE daar komen soms ook artefacten van. ik moet eerlijk schrijven dat het mij niet was opgevallen. Zo aan de opname te zien oogt deze wel aardig. Maar alles is voor verbetering vatbaar. Het kan ook aan de afstelling van de kijker liggen. Zelf bekijk ik mijn opnamen niet met 300 x vergroting. Dan zie je van alles. Jou opname is perfect. Gemaakt denk ik met een lenzenkijker, dan heb je deze zaken niet als je een perfect systeem hebt zoals de FSQ 106 mm, een systeem met 4 lenzen en achteraan nog een Petzval objectief zo heb je geen field flattener nodig.Wel als je een focal reducer er achter hangt. Ik ga als het helder is een ster test doen en zal de RAW image bekijken of er verschillen zijn. In ieder geval bedankt voor de tips die je aan mij geef. daar leer ik van. Ik heb genoeg opnamen gemaakt die er perfect uit zagen. Sterren zonder een zwart cirkeltje in het midden en een zachte rand er om heen. Een ster test doet veel meer dan afstellen op de tafel binnenshuis. Er wordt aan gewerkt.

Groenewold
    Participant

Echter heb ik dit effect ook niet met een Newton hoor, dit is heel duidelijk een bewerking met software. Is het perse nodig om de camera software erop los te laten? Denk dat als je dat eruit haalt je wellicht veel meer detail kan behouden.

InFINNityDeck
    Participant

Ik gebruik ook TOPAZ DE NOISE daar komen soms ook artefacten van.

Ik gebruik Topaz ook voor vrijwel al mijn opnames, maar je moet vreselijk oppassen met de instellingen. Na vele uren spelen kwam ik tot de instellingen in onderstaande afbeelding. Bij mij werken die voor vrijwel alle typen objecten. Het kan echter zijn dat je voor jouw kijker/camera combinatie iets andere instellingen nodig hebt. Belangrijk is dat je voldoende data opneemt om de ruis zo laag mogelijk te houden.

Mijn werkvolgorde is momenteel:

• in PSP: randen afsnijden
    • in PSP: non-lineaire stretch
    • Topaz DeNoise AI
    • bij Hubble palette hue aanpassen en SCNR toepassen
    • in PSP: diverse kleine nabewerkingen naar smaak (verzadiging, nog wat non-lineaire stretch, soms wat hue)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Verheijen
    Participant

Bedankt voor alle tips, en de moeite die je hebt genomen om mij dit te laten zien. Je hebt gelijk, voor een nader kijker type zal de instelling anders moeten. Ik ga er de volgende keer mee aan de slag. Eerst het optisch materiaal in orde brengen. Aan zulke tips heb je wat aan. dat heb ik nog niet eerder zo mee gemaakt, nogmaals dank. Zo leer je nog eens wat. Ik zal de RAW image nu ook anders bewerken. Eens kijken of dat helpt.

Gralike
    Participant

“Aan zulke tips heb je wat aan. dat heb ik nog niet eerder zo mee gemaakt, nogmaals dank.” – Grappig hoe dat werkt ;)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top