Pixinsight RGB Combination misalignment

Activity Forums Astrosoftware PixInsight Pixinsight RGB Combination misalignment

Tagged: 

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Bij het RGB combineren in Pixinsight loop ik tegen een registratie probleem op van de verschillende kleuren. De fout is niet groot, maar wel goed te zien bij 300% weergave. Ik heb het boek van Warren keller doorgespit hierop en kan geen oplossing vinden. In de PI documentatie zelf wordt nog aangegeven dat het kan lonen om in Staralignment onder “stardetection” de detection Scales waarde te verlagen vanaf de standaardwaare van 5. Maar dit geeft geen verschil. Ik ben vast niet de eerste die hier tegenaan loopt?

Theunissen
    Participant

Hoe zit het met de stergroottes en FWHM waarden van de afzonderlijke stacks? Komen dezen enigszins overeen?

Groenewold
    Participant

Zoiets had ik ook met H-Alpha data combineren met RGB in APP. Een tweede sessie aan data leverde geen probleem op, maar of dit nu aan de data lag of aan andere instellingen durf ik niet te zeggen. Ik heb in APP toen met de “same camera and optics” setting zitten spelen.

KeesScherer
    Participant

Hoe zit het met de stergroottes en FWHM waarden van de afzonderlijke stacks? Komen dezen enigszins overeen?

Goed punt! Neem ik mee.

KeesScherer
    Participant

Ik ben een stuk verder, het zat hem in de instellingen (Fuzziness/ Smoothness) voor het maken van het range-masker dat ik gebruik voor kleursaturatie.  Marc, de FWHM liggen voor R,G en B op 1.9 dus daar kan/kon het niet aan liggen. De Eccentrictiteit voor het blauwkanaal is 0.41 en R en G liggen rond 0.50 dus dat is wel een verschil.

Groenewold
    Participant

Daar zou ik nooit aan gedacht hebben, interessant. Hoe werkt dat dan, want de saturatie doe je op het eindresultaat toch? En het masker is daarvan afgeleid neem ik aan.

KeesScherer
    Participant

Daar zou ik nooit aan gedacht hebben, interessant. Hoe werkt dat dan, want de saturatie doe je op het eindresultaat toch? En het masker is daarvan afgeleid neem ik aan.

Saturatie verhogen in de lineaire fase is veel effectiever want dan heb je veel meer kleurinformatie beschikbaar. Het gebruikte rangemasker wordt afgeleid van een niet lineair Luminance kanaal. (Is een beetje onorthodoxe methode…)

Groenewold
    Participant

Dat doe ik inderdaad ook in de lineaire fase, ik doelde qua eindresultaat op de combinatie van LRGB. Als je dat gebruikt voor je masker, zou dat dan niet beter werken wellicht?

KeesScherer
    Participant

Dat doe ik inderdaad ook in de lineaire fase, ik doelde qua eindresultaat op de combinatie van LRGB. Als je dat gebruikt voor je masker, zou dat dan niet beter werken wellicht?

Daar ga ik nog achter komen, met DSLR data is het een stuk simpeler, toen ik voor de eerste keer RGB en LRGB combineerde leek het helemaal nergens op, geen kleur te bekennen. Dat is nu opgelost.

Musquetier
    Participant

…toen ik voor de eerste keer RGB en LRGB combineerde leek het helemaal nergens op, geen kleur te bekennen. Dat is nu opgelost.

wat was de oplossing?

KeesScherer
    Participant

wat was de oplossing?

Saturatie verhogen in de lineaire fase, zoals ik al schreef.

Van den Broek
    Participant

heb ik nooit moeten doen, waarschijnlijk is je L te sterk voor de RGB, probeer te spelen met de Transfer functies in de PI LRGB tool, als ik me goed herinner is het beetje contra qua gevoel, minder RGB geeft meer kleur … maar je zal het snel merken …

/Yves

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top