Planeet fotografie telescoop/camera opties

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Planeet fotografie telescoop/camera opties

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #20725
    KeesScherer
    Participant

    Ik weet het, de oppositie van Jupiter en Saturnus in 2019 is vanaf het noordelijk halfrond droevig. Jupiter komt op oppositiedatum 10 juni maar maximaal 15 graden boven de horizon in Nederland, maar in Portugal is dat al 28 graden, en dat is een mooi moment om te gaan oefenen met planeetfotografie. Want In 2014 komt Jupiter in NL op 59 graden hoogte, in PT op 72 graden. (Voor Saturnus is het verhaal ongeveer gelijk)

    Op dit moment denk ik er over om te beginnen met de Maksutov 127 / 1500mm (f12) met een CMOS ZWO ASI290 mc usb 3 met 2.9 micron pixels. Ik heb begrepen dat: camera pixelgrootte x 5 = focal ratio een goede start is voor het afstemmen van camera en telescoop. Daarnaast heb ik een voorkeur voor Maksutov systemen vanwege de oerdegelijke collimatie waarmee ik uiteindelijk over zal gaan naar een 180 mm Maksutov. Maar ik sta nog aan het begin van de leercurve, dus ik zou graag tips van mensen met meer ervaring willen horen.

    De “Small bore challenge, Jupiter with 6 inches or less” die sinds 2012 op CN loopt was de inspiratie…

    #20809
    KeesScherer
    Participant

    En het pakketje van Jimmy (Astromarket/ ASTOptics/Astroshop) is alweer binnen. De Maksutov 180 is een heel stuk groter dan de Mak 127 zeg….. Verder in het planeetpakket: ZWO ASI290mc, Televue barlow 2x, UV/IR blockfilter.

    #20810
    Guest
    Participant

    Mooi werk Kees. Een stevige jongen. Misschien nog een Feathertouch focuser op de plaats van de originele. Werkt erg fijn.Goede planetenjacht!!

    #20811
    KeesScherer
    Participant

    Misschien nog een Feathertouch focuser op de plaats van de originele.

    Ja, dat zal straks 1 van de eerste dingen worden. Maar dan de Skywatcher focusser want daar heb ik al een Microtouch focus motor en controller voor.

    #20814
    Theunissen
    Participant

    Planetenwerk is aanstaande?

    #20816
    KeesScherer
    Participant

    Planetenwerk is aanstaande?

    Nou aanstaande, het plan is om in mei te beginnen. Maar eerst de software regelen en alles goed werkend zien te krijgen. Ik haal in Firecapture nu ruim 125 FPS met een 1170×680 resolutie en dat is voldoende om ruim 11000 beelden binnen te halen in 90 seconden. Leuk om totaal nieuwe dingen te leren. De extra focusser is een noodzaak met de 2700 mm brandpunt (of 5400mm met Barlow) Mooi is dat Firecapture de optie heeft om te autoguiden. Dat is in dit geval het centraal houden van het planeetbeeld door het corrigeren van de montering. Mooi spul allemaal.

    #20824
    Frank_Teunissen
    Participant

    Mooi werk Kees! Benieuwd naar de resultaten. Komt deze ook in de koepel? Veel succes met je aanwinst. groet

    #20826
    KeesScherer
    Participant

    Mooi werk Kees! Benieuwd naar de resultaten. Komt deze ook in de koepel? Veel succes met je aanwinst. groet

    Dank je Frank! Ja, het plan is inderdaad om deze tegelijk met de Esprit 100 op de GM2000 te zetten. Eerst nog uitzoeken of dat naast elkaar of bovenop elkaar wordt. Maar eerst komt de Mak deze zomer op de AZ-EQ5-GT montering.

    #20842
    KeesScherer
    Participant

    De Skywatcher focuser is ook binnen, veel beter dan de standaard knop.

    #20855
    Frank_Teunissen
    Participant

    Ga je deze upgrade ook nog elektrisch aansturen? Mijn ervaring is dat dit bij planeten onontbeerlijk is.

    #20858
    KeesScherer
    Participant

    Ga je deze upgrade ook nog elektrisch aansturen? Mijn ervaring is dat dit bij planeten onontbeerlijk is.

    Klopt helemaal Frank! Tijdens mijn steile leercurve liep ik zoals verwacht tegen een niet scherp te stellen golvende video aan. Eerst nog een beetje meer gevoel krijgen voor met de hand scherpstellen en dan ga ik proberen om de focusmotor te monteren. Ik kwam nu niet verder dan deze first light van Petavius en omgeving, 50% van 1361 frames gestackt in AutoStakkert!. Focus niet optimaal maar al met al een wonder dat dat nog uit die golvende stuitervideo te halen is…. (Onder de ruwe stack, boven na wavelets in Registax. Nog een lange weg te gaan, kleurencamera is ook al niet de beste keus, mono is beter, met nabij IR filter)

    #20860
    Theunissen
    Participant

    Waar stel jij scherp op? Normaliter stel ik handmatig scherp op de dichtstbijzijnde ster.

    #20861
    KeesScherer
    Participant

    Waar stel jij scherp op? Normaliter stel ik handmatig scherp op de dichtstbijzijnde ster.

    Dat heb ik ook gedaan, maar de eerste video van de maan was niet scherp dus ben ik stapsgewijs verder gegaan. let wel, de maan stond maar 20 graden boven de horizon. Vanavond weer een kans.

    #20862
    Frank_Teunissen
    Participant

    idem dito

    #20879
    KeesScherer
    Participant

    De extra (reserve) Starizona focusmotor die ik ook op de Esprit 100 heb zitten past ook op de Skywatcher SCT focuser. Dus ik kan op afstand scherpstellen en zelfs autofocusen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top