QHY294C OSC camera kleurzweem

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires QHY294C OSC camera kleurzweem

Tagged: ,

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #20699
    Bakx
    Participant

    Ik ben met een QHY294C camera an het stoeien, maar krijg steeds een sterke kleurzweem over de ruwe stack. Die kan ik alleen te lijf gaan in de non-linear fase van PI met DBE. Uiteindelijk kom ik wel tot een redelijke afbeelding. Wellicht is mijn aanpak voor deze camera (chip) niet correct.

    250x120s unity gain -10C QHY294C

    bias en darks gecorrigeerd

    2 dagen voor volle maan

    Arie

    #20701
    Theunissen
    Participant

    Jouw kennende heb je al onderzoek gedaan en heb je niets kunnen vinden over dit verschijnsel?

    #20702
    Moonen
    Participant

    Is die zweem er altijd of wordt die veroorzaakt door de aanwezigheid van de maan? Met een (bijna) volle maan is b.v. een sterrenhoop nog wel te doen –met de nodige DBE achteraf om het maanlicht eruit te krijgen– maar M81 en 82…

    #20703
    KeesScherer
    Participant

    Een kleurzweem bestrijden met DBE? En dan in de non-lineaire fase? Wat je ziet is wat ik zou verwachten zonder flat calibratie bij storend maanlicht.

    #20707
    Bakx
    Participant

    Ach ja, je moet toch wat…… en dat werkt redelijk goed in dit geval.

    Met mijn ASI1600 maak ik haast nooit flats en daar is niks van te zien. Deze chip is ongeveer gelijk in afmeting, maar blijkt toch wel gevoelig voor vignetting te zijn. Misschien dat de default instelling voor unity gain hier debet aan is. Ik zal er de komende dagen nog wat flats bijmaken. Dan zie ik vanzelf het verschil.

    En natuurlijk draagt het maanlicht niet bij tot een fraai resultaat. En misschien is 120s ook wel veel te lang in deze omstandigheden.

    We hebben hier zo weinig heldere nachten de afgelopen tijd dat ik ieder uurtje wil benutten voor mijn hobby.

    Technische vraag: als ik een master-flat heb, moet ik dan het hele callibratie- en registratie- proces weer doorlopen in PI, voor alle 250 subs? Of is er een slimme pixelmath methode?

    #20708
    Moonen
    Participant

    Flats maken een wereld van verschil. En ja helaas: je zult al je frames opnieuw moeten kalibreren, registreren etc… :-) Leuker kunnen we het niet maken, maar het geeft je wel weer wat te doen tijdens de bewolkte nachten.

    #20713
    Bakx
    Participant

    Ik ben al weer wat wijzer geworden m.b.t. het maken van flats voor deze camera.

    Het blijkt dat de chip niet lineair is bij opnames <3 sec. Callibratie-frames moeten dus, om bruikbaar te zijn >>3sec zijn.

    Mijn flat field generator is, zoals de meeste tamelijk fel en met de dimmer in de laagste stand duurde een flat slechts 0,3 sec. Te kort dus voor deze chip.

    Zoals bijna iedereen ben ik dus maar flink aan het dimmen geslagen met vellen tekenpapier (4 lagen). Toen nam een flat eindelijk wat langer.

    Even een proef-stack gemaakt met 50 light frames en zie daar, de vignettering en ongelijke achtergrond liet zich netjes in de lineaire fase verwijderen.

    Laptop staat nu te stampen op de volle 250 opnames. dat duurt even………

    Waarom maken ze die flat field generators eigenlijk zo fel? iedereen loopt te hannesen met T-shirts, kussenslopen en papier. Kan daar niet een gewone dimmer op of tussen? Ik dim hem nu met een dauwlintcontroller. Maar dat is niet erg nauwkeurig. Iemand elctrotechnisch advies?

    #20714
    KeesScherer
    Participant

    Mijn Geoptik flatpanel heeft een ingebouwde dimmer met nog veel reserve vanaf het punt waar ik hem gebruik tot aan nul.

    #20730
    Bakx
    Participant

    Na het maken van nieuwe flats met de bijbehorende dark-flats (25x) krijg ik een ruwe stack die zich al veel beter gedraagt in PI.

    Na wat bewerken in PI kom ik hier op uit. Toch een stukje beter zo . . . .

    #20732
    Bakx
    Participant

    Bij dit soort opnames wordt een kleurzweem wat moeilijker te zien. Dit is een 4 panel mosaic gisteravond gemaakt.

    10″ f/4 newton  QHY294C  -10C  unity gain

    4x  25x120s        darks, flats en dark-flats

    Bewerking in PI

    #20743
    Bakx
    Participant

    Ik heb het even over gedaan.

    #20745
    Groenewold
    Participant

    Beetje groen nog heb ik het idee, vooral in het midden

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top