Registax plaatst saturnus steeds tegen de rand

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Registax plaatst saturnus steeds tegen de rand

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Sneyers
    Participant

Als ik avi’s van saturnus in Registax open, zet hij saturnus steeds vlak tegen de linkerrand.
    Dit doet hij echter niet met avi’s van mars, daar zet hij de planeet zoals het gefilmd is in het midden.
    Doe ik iets fout ? zie bijlage
    Dank bij voorbaat voor elke reaktie.

Willems
    Participant

Beste Sneyers,

Ik ken dit verschijnsel niet, maar ik stack mijn planeetopnames al jaren met Autostakkert. De gestackte opname laad ik daarna in Registax om alleen de wavelets toe te passen. Daar ken ik geen betere methode voor, ofschoon die er waarschijnlijk wel zijn in Pixinsight of Photoshop.
    In de bijlage laat je een scherm zien van de Wavelet-tab. Daar zijn twee andere tabs aan vooraf gegaan (align en stack). Ging het daar ook al fout? Ik denk namelijk van wel. Het probleem met Saturnus is dat deze (in tegenstelling tot de gebruikelijke overige planeten) een ring heeft. Daardoor heeft Registax waarschijnlijk problemen met het herkennen van het object. Dat is wat ik ervan denk.
    Mogelijk dat ik iets afwijkends kan ontdekken wanneer je nog eens screendumps van de eerste twee tabs opstuurt.

Vr. gr. Huub Willems

KeesScherer
    Participant

Beste Sneyers,

Op AF schrijf je gisteren om 13:41: “Ondertussen heb ik het opnieuw geprobeerd, en nu staat saturnus, wel in het midden… dit is wel heel raar. Dus probleem heeft zichzelf opgelost .”  Het is mij al vaker opgevallen dat je hier op SN hetzelfde vraagt als op AF. Maar hier kom je niet meer terug om te reageren. Het is geen tijdgebrek want je schrijft ook :”Gelukkig ben ik op pensioen en heb dus veel tijd…..”.

Sneyers
    Participant

Beste Willems,

bedankt voor uw respons en sorry dat ik zo laat reageer. Soms zijn er omstandigheden die zorgen dat je niet kan doen wat je zou willen.
    Bij align en stack plakte saturnus ook al tegen de kant. Maar ik denk dat ik ergens iets verander heb in een instelling die dit veroorzaakte. Nadien
    bleek dit niet meer voor te komen, dus het loste zichzelf weeral op.
    Al die verschillende software zijn wel interessant, maar het duurt een hele tijd, toch bij mij, vooraleer ik er wat mee kan doen.
    Ik kreeg zo een tip dat Siril ook veelbelovend is, maar weeral moet je daar op studeren wil je er iets mee aanvangen.
    Eigenlijk vind ik het jammer dat deze site de leden niet verwittigt als er een reactie is op een bericht, dat zou ook al helpen om binnen een korte tijdspanne te kunnen antwoorden.

van Overzee
    Participant

Als je het vakje notify aan klikt krijg je gewoon een mailtje.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top