Rolling shutter camera in high-res imaging

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Rolling shutter camera in high-res imaging

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #26088
    InFINNityDeck
    Participant

    Met excuses voor de Engelstalige titel van deze post, maar probeer dit maar eens in het Nederlands te doen… ;-)

    Een paar weken geleden kon ik van een bevriend astro-amateur een QHYCCD QHY163 overnemen omdat hij er toch drie van had liggen. Twee daarvan waren mono, derde kleur, dus een van de monochroom-exemplaren kwam deze kant op. De reden dat ik de camera wou hebben, is dat ik binnenkort mijn ASI1600MM Pro Cool voor langere tijd achter de SkyWatcher Esprit 80ED ga monteren en ik nog wel full-disc opnames wil kunnen maken met de Esprit 150ED.

    Aangezien de QHY163 dezelfde beeldchip gebruikt als de ASI1600MM, kon ik dezelfde uitsnede verwachten. Er zat echter ook een belangrijk verschil tussen de twee camera’s: de ASI1600MM gebruikt een global shutter, terwijl de QHY163 een rolling shutter gebruikt (het verschil tussen de twee wordt hier uitgelegd). De eerste tests die ik met de camera liet duidelijk het verschil zien: bij bewegingen/trillingen van de kijker zien de beeldjes van de QHY163 er duidelijk verstoord uit, terwijl dit bij een global-shutter camera niet het geval is. Zelfs de trillingen van de focusmotor waren zichtbaar in de opnames als een zigzag patroon.

    De oorzaak bleek toch in de drivers te zitten. Met de drivers die ik rechtstreeks van de QHYCCD site gehaald had, kwam de update-rate tijdens het fotograferen niet boven de 10fps, ongeacht de belichtingstijd. Uiteinde vond ik via CN het stukje software UpdateCheck0.1.2.3. Na dat gedraaid en de aanbevolen drivers geïnstalleerd te hebben, deed de camera het stukken beter en zijn update-rates van 30fps makkelijk haalbaar, zelfs bij ROI van meer dan 2k.

    Vandaag werkte het weer dan uiteindelijk mee: het was volledig onbewolkt en de seeing volgens de Solar Seeing Scintellation Monitor was rond de 2-3″. Een serie foto’s werd genomen met eerst de ZWO ASI174MM (die heeft een global shutter), vervolgens de QHY163 en uiteindelijk nogmaals met de ZWO ASI174 om te zien of de seeing nog veranderde.

    Zoals uit onderstaande afbeeldingen afbeelding duidelijk mag zijn, was de seeing bij het maken van de laatste opname minder goed dan bij de eerste (twee linker opnames in de eerste foto), al kan het ook een focusfout geweest zijn. De twee QHY foto’s zijn in tijd tussen de twee ZWO foto’s in genomen en zien er beide prima uit.

    Uit deze test blijkt dat dat er niet veel verschil zit tussen het fotograferen met een rolling- of global-shutter. Het grote voordeel voor mij is dat, door de kleinere pixels van de QHY-camera, bij goede seeing ik meer keuze in resolutie heb. De tweede foto toont een ZWO-opname naast die van de QHY op hun werkelijke pixelgrootte.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top